בריאות הציבור-קידום בריאות

האם ניתוח ליצירת פיסטולה עורקית-ורידית עשוי לסייע ליכולת התפקודית של חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית המגיבים לטיפול בחמצן? (מתוך Chest)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון Chest עולה כי בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, COPD) אשר יכולתם לבצע פעילות גופנית משתפרת בעקבות טיפול בחמצן, עשויה פיסטולה עורקית-ורידית (Arteriovenous fistula, AVF) להוסיף ולשפר יכולת זו.

במחקר הקטן נכללו חמישה חולים עם COP היפוקסמית חמורה בגיל ממוצע של 66 שנים, בהם מצאו החוקרים כי AVF עם זרימה משמאל-לימין העלימה את הופעתן של דה-סטורציות של החמצן בעת מאמץ.

החוקרים מדווחים כי בתחילת המעקב, מתן חמצן סייע לחמשת חולים אלו להגביר את מרחק ההליכה אותו מסוגלים היו לעבור בשש דקות ב-54 מטרים לפחות. בעקבות ניתוח ליצירת שנט איליאו-פמורלי ונשימה של אוויר חדר, גבר מרחק זה ב-129 מטרים בתום שישה שבועות מעקב וב-124 מטרים בתום 12 שבועות.

בנוסף, מציינים החוקרים כי שבעה חולים אשר לא הגיבו לטיפול בחמצן בתחילת המעקב לא הראו שיפור במרחק ההליכה הממוצע לאחר ניתוח זה.

החוקרים מדגישים כי ממצאי מחקרם זה מציגים תפישה חדשה לחלוטין בטיפול בחולים עם מחלת ריאות חמורה המובילה להיפוקסמיה כרונית. לדבריהם, למרות שעבודתם זו הייתה קטנה, הרי שהניתוח הסטטיסטי היה משכנע אף על פי כן, בכך שחולים עם תגובה מוגבלת לחמצן בתחילת המעקב הראו אף הם עלייה ניכרת ביכולת התפקודית בפעילות גופנית (כפי שהוערכה על פי מרחק ההליכה) לאחר יצירתה של הפיסטולה.

החוקרים מציינים כי במקרים הראשונים בהם טיפלו, בוצעה יצירת הפיסטולה באמצעות ניתוח פתוח, בעוד שמאוחר יותר עברו לשימוש דרך העור במכשיר של מהדק וסקולארי אנסטמוטי (anastamotic vascular clip device תוצרת Rox Medical). לדבריהם, מרבית החולים שוחררו לביתם תוך 24 שעות, וכולם טופלו באספירין וב-Clopidogrel, כשזה האחרון הופסק לאחר כחודש ימים.

החוקרים מוסיפים כי חברת Rox Medical מממנת כעת מחקר פיילוט אמריקאי בו פרוטוקול המחקר הוסכם בינם ובין ה-Food and Drug Administration (FDA). במחקר זה, הם מספרים, 24 נבדקים עם AVF יושוו למספר זהה של נבדקים בקבוצת ביקורת. באם אותו מחקר יצליח להדגים שיפור תפקודי בפעילות הגופנית בקרב החולים אשר נותחו בטכניקה חדשנית זו, הרי שיתכן ותהפוך ישימה בכל חולה עם מחלת ריאות כרונית הגורמית להיפוקסמיה רפרקטורית.

מעוניינ/ת לערוך דיון או להציג שאלות בנוגע ל-COPD? את/ה מוזמנ/ת לבית הספר לניהול טיפול ב-COPD שם תוכל/י ליטול חלק בפורום הדיונים ולהעלות נושאים רלוונטיים.

Chest 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה