בריאות הציבור-קידום בריאות

הערכת היקף מרכז הזרוע מסייעת בהערכת המשקל של ילדים במצבי חירום (Resuscitation)

רופאים פיתחו כלי חדש להערכת משקל הגוף של ילדים בגיל בית-ספר, בזמן טיפול במקרי טראומה או מקרים דחופים: נוסחה המבוססת על מדידת היקף מרכז הזרוע.

לדברי החוקרים, טכניקה זו נועדה לשמש כהערכה גסה במקרים של החייאת ילדים, לחישוב טוב יותר של המינונים המתאימים של הטיפולים התרופתיים.

לפי הנוסחה, המשקל (בק”ג) מחושב לפי הפחתת 10 מהיקף מרכז הזרוע (בסנטימטרים) והכפלת התוצאה בשלוש.

מהמחקר עולה כי נוסחה זו הייתה מדויקת לפחות כמו שיטות אחרות ששימשו להערכת משקל הגוף של ילדים בגיל בית-ספר. ייתכן כי נוסחה זו נוחה יותר מהשיטות האחרות להערכת משקל ילדים, לאור העובדה שהזרוע כבר חשופה לצורך מדידת לחץ דם וגישה ורידית.

החוקרים השוו את הנוסחה הנ”ל לשלוש טכניקות נפוצות אחרות להערכת משקל הגוף: הערכה על-פי גיל, אורך כף הרגל וגובה באמצעות מד Broselow.

המדגם כלל 1,391 ילדים בגילאי 1-11 שנים, והחוקרים מצאו כי הערכת MAC (Mid-Arm Circumference) עלתה על שלושת המדדים האחרים, הן באופן כללי והן בקבוצת הגיל הגדולה ביותר (גילאי 9-11 שנים). למעשה, 171 מהילדים היו גבוהים מדי להערכת משקלם בעזרת מד Broselow.

עם זאת, הקורלציה בין MAC ובין משקל הגוף לא הייתה מובהקת סטטיסטית בקבוצת הגיל הצעירה ביותר (1-5 שנים).

באף אחת מקבוצות הגיל, הערכת אורך הרגל לא הייתה הבדיקה המדויקת ביותר.

מניתוח סטטיסטי עולה כי MAC הינו המדד המדויק ביותר בקבוצת הגיל המבוגרת ביותר, וכי הערכת גובה בשיטת Broselow הינה השיטה המדויקת ביותר בגילאים צעירים יותר. שתי הגישות היו דומות בגילאי 6-8 שנים.

נוסחת MAC היא פשוטה וליניארית. ניתן להקל על השימוש בה בעזרת סרט מקודד-צבעים כמו בשיטת Broselow, בה קבוצת המשקלים מחולקות לפי צבעים.

Resuscitation 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה