הועדה המייעצת ל- FDA ממליצה על אישור Ticagrelor

הועדה המייעצת לענייני תרופות קרדיו-וסקולאריות וכלייתיות של ה- FDA ממליצה על אישור התרופה Ticagrelor (Brilinta).  מדובר בתרופה נוגדת טסיות, המיועדת למניעה של אירועים תרומבוטיים בחולי תסמונות כליליות חריפות.

הועדה הצביעה בעד שימוש בתרופה במקרי תסמונות כליליות חריפות המטופלות הן פולשנית באמצעות PCI (Percutaneous coronary intervention) והן ע”י תרופות.

יש לציין כי ההמלצה לאישור התרופה התקבלה גם לאחר שמחקר ציר (PLATO) אשר השווה בין Ticagrelor ובין Clopidogrel (Plavix), לא הדגים תועלת בשימוש ב- Ticagrelor בנבדקים בצפון אמריקה (יחס סיכון בארה”ב 1.27, 95% CI 0.92-1.75; יחס סיכון בקנדה 1.17, 95% CI 0.59-2.31).

נכון להווה, למומחים אין הסבר ברור באשר לסיבה להעדר הדגמת תועלת בתרופה בארצות הברית וקנדה.

יחד עם זאת, מציינים החוקרים כי קבוצת הנבדקים האמריקנית נטתה להדגים משקל גוף גבוה יותר, וכן סבלה יותר ממחלת הסוכרת וממקרים קודמים של אוטמים לבביים, צורך בצנתור כלילי וצורך בניתוח מעקפים, בהשוואה לנבדקים הלא-אמריקניים.  כמו כן, שיעור הנבדקים שהחלו לקבל את הטיפול נוגד הטסיות 12 שעות או יותר לאחר האירוע המיוחס היה גבוה יותר בקרב נבדקים אמריקניים בהשוואה לנבדקים לא אמריקניים.  ממצא נוסף היה הפנייה של יותר נבדקים אמריקניים לטיפולים פולשניים בהשוואה לנבדקים לא-אמריקניים, על אף שיעור גבוה יותר של NSTEMI (non-ST-elevation MI) בהשוואה ל- STEMI (ST-elevation MI) בקבוצת האמריקניים.  שני משתנים נוספים היו שימוש רב יותר בתומכנים מצופי תרופה בארה”ב, וכן היענות נמוכה יותר לטיפול במדינה זו.

אולם מעבר לכל המשתנים שצוינו לעיל, נראה כי החשוב יותר הינו השימוש באספירין, כאשר המינון החציוני של אספירין בארה”ב הינו 325 מ”ג (לעומת 100 מ”ג מחוץ לארה”ב), והשימוש הממוצע באספירין בארה”ב הינו 217 מ”ג (לעומת 100 מ”ג מחוצה לה).  יחד עם זאת, יש לציין כי גם לגבי היבט זה, לא ברורה החשיבות מבחינת תוצאות המחקר הסופיות.

רוב מומחי הועדה המייעצת בחרו, לבסוף, להתייחס להבדלים במינון אספירין בין ארה”ב ובין מדינות פרט לארה”ב כגורם הגיוני לתוצאות השונות והטובות פחות לאחר טיפול ב- Ticagrelor, שנראו בנבדקים האמריקניים.

לאור השוני בממצאים בקרב הנבדקים האמריקניים, המליצו חברי הועדה לערות מחקר קליני נוסף, אשר יכלול שיעור גבוה יותר של נבדקים אמריקניים ויעריך את הקשר בין אספירין ו Ticagrelor. 

במחקר ה- PLATO הודגם כי Ticagrelor הביא לירידה יחסית של 22% בשיעור התמותה הכללית לעומת Clopidogrel, וכי כ- 85% ממקרי המוות היו על רקע קרדיו-וסקולארי. אולם, יש לציין כי המחקר נועד להעריך תמותה קרדיו-וסקולארית ולא תמותה כללית.

במסגרת הועדה צוין גם היבט ההיענות לנטילת Ticagrelor יש ליטול את התרופה פעמיים ביום, בשונה מ- Clopidogrel, הניטלת פעם אחת ביום.

החוקרים מבקשים להדגיש כי מחקרם לא יביא לסופו של Clopidogrel, אלא בעצם יספק לרופאים אפשרות טיפולית נוספת במקרי תסמונות כליליות חריפות.  הם מוסיפים כי קיימות אינדיקציות מסוימות, עבורן Ticagrelor כלל לא נבחן, דוגמת צנתור אלקטיבי, STEMI עם טיפול בפיברינוליזה או מחלת כלי דם פריפרית.

יחד עם זאת, באשר לתסמונות כליליות חריפות, מחקרם מספק עדות משכנעת כי Ticagrelor הינה התרופה העדיפה.

לידיעה מ- Heartwire

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    בנשים עם היסטוריה של מחלת לב תועד קשר בין חשיפה אימהית לחסמי ביתא ובין הסיכון לסיבוכים סביב הלידה, כאשר Labetalol לווה בסיכון הנמוך ביותר ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון, בעוד שהממצאים תומכים בהמלצה להימנע משימוש ב-Atenolol. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסמי ביתא משמשות לעיתים קרובות בזמן הריון, בעיקר בנשים עם מחלת לב. תרופות אלו […]

  • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

  • אורטיקריה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלה ממארת (British Journal of Dermatology)

    אורטיקריה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלה ממארת (British Journal of Dermatology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה כי בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, בחולים עם אורטיקריה תועדה עליה של 49% בסיכון להתפתחות מחלה ממארת בשנה הראשונה לאחר האבחנה, עם ירידה בסיכון ל-6% בשנים הבאות. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגרים בדנמרק ובחן את היארעות הסיכון לממאירות בקרב חולים עם אורטיקריה בהשוואה לסיכון לממאירות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה