בריאות הציבור-קידום בריאות

השוואת החייאה עם עיסויים בלבד לעומת החייאה עם עיסויים והנשמות (מתוך N Engl J Med)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

בגיליון ה-29 ביולי 2010 של ה- New England Journal of Medicine פורסמו שני מחקרים פרוספקטיביים ששוו בין החייאה עם עיסויי-חזה בלבד, לעומת החייאת לב-ריאה מלאה. בשני המחקרים נמצא כי החייאה עם עיסויים בלבד היא יעילה לפחות כמו החייאה מלאה, הכוללת עיסויים והנשמה מפה-לפה.

המחקר הראשון הינו מחקר שבדי, שבו אנשים שהתקשרו לדווח לשירותי החירום על דום-לב מחוץ לבית החולים, חולקו באקראי לקבלת הנחיות לביצוע החייאה עם עיסויי-חזה בלבד, או החייאת לב-ריאה מלאה הכוללת עיסויים והנשמות.

החוקרים מדווחים כי המחקר נמשך 4 שנים וכלל 1,276 מקרי דום לב בהם בוצעה החייאה. מהתוצאות עולה כי שיעור ההישרדות ל-30 יום היה דומה בין 2 קבוצות ההחייאה: 8.7% בקבוצת ההחייאה עם עיסויים בלבד, לעומת 7% בקבוצת ההחייאה המלאה (p=0.29).

לאור התוצאות כותבים החוקרים כי מדובר במחקר רחב היקף, שתוצאותיו תומכות ביתרון של החייאה עם עיסויים בלבד. הם מסבירים כי החייאה בשיטה זו היא קלה יותר ללימוד ולביצוע, וממליצים לאמץ את השיטה לביצוע החייאה ע”י עוברי אורח.

המחקר השני הינו מחקר ה- Dispatcher-Assisted Resuscitation Trial (DART), שנערך בארה”ב ובאנגליה. באופן דומה, אנשים שהתקשרו לדווח לשירותי החירום על דום-לב, חולקו באקראי לקבלת הנחיות על ביצוע החייאה עם עיסויים בלבד, או לביצוע החייאת לב-ריאות מלאה.

החוקרים מדווחים כי המחקר כלל 1,941 מקרי דום לב בהם בוצעה החייאה. מהתוצאות עולה כי לא נמצא הבדל בשיעור ההישרדות מההגעה ועד לשחרור מבית החולים בין 2 הקבוצות. במטופלים שעברו החייאה עם עיסויים בלבד נצפה שיעור הישרדות של 12.5% עד לשחרור מבית החולים, לעומת 11% במשתתפים שעברו החייאה מלאה (p=0.31). כמו כן, החוקרים מציינים כי לא נמצא הבדל בין 2 הקבוצות בשיעור המטופלים עם תוצאות נוירולוגיות טובות.

הם מוסיפים כי בקרב חולים עם דום לב מסיבה לבבית ובחולים עם הפרעות קצב שעשויות להגיב לשוק חשמלי, נצפתה נטייה לכיוון שיעור הישרדות טוב יותר עד לשחרור מבית החולים באלו שעברו החייאה עם עיסויים בלבד, לעומת החייאה מלאה. לפיכך כותבים החוקרים כי התוצאות תומכות בביצוע החייאה עם עיסויים בלבד ע”י עוברי אורח.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה לשני המחקרים, נכתב כי כבר בשנת 2008 קרא ה- American Heart Association (AHA) לבצע החייאה עם עיסויים בלבד. לדברי הכותב, ביצוע החייאה עם עיסויים בלבד מגדיל את ההיענות של עוברי אורח לבצע החייאה, שכן ביצוע ההנשמות מסובך יותר ועלול לעורר חשש לסיכון הכרוך בהנשמה מפה-לפה.

לדברי מומחה מהתחום, תוצאות המחקרים מחזקות את ההמלצה לביצוע עיסויים בלבד במהלך החייאה מחוץ לבית החולים. המומחה ציין כי רק רבע עד שליש ממקרי דום הלב, עוברים החייאה כלשהי לפני הגעת צוותי החירום, והסביר כי המלצה לעוברי אורח לבצע החייאה הכוללת עיסויים בלבד צפויה להגדיל את כמות ההחייאות המבוצעות. עם זאת, הוא הדגיש כי בשלב זה לא ניתן עדיין לקבוע המלצות לצוותי החירום. ייתכן ובאוכלוסיות מסוימות רצוי לבצע גם הנשמות, כולל נפגעי טביעה, ואילו בקבוצות אחרות מומלץ יותר לבצע עיסויים בלבד.

N Engl J Med 2010; 363:434-442

N Engl J Med 2010; 363:423-433

N Engl J Med 2010; 363:481-483

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה