בריאות הציבור-קידום בריאות

רוב הרופאים תומכים בדיווח על עמיתים בלתי כשירים אולם רבים אינם מדווחים (Journal of the American Medical Association)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Journal of the American Medical Association ב- 14 ביוני, עולה כי רוב הרופאים מתחייבים לדווח על עמיתים בלתי כשירים מבחינת יכולותיהם הרפואיות, אולם למעשה, רבים אינם מדווחים.

לדברי החוקרים, דיווח ע”י עמיתים הינו המנגנון העיקרי לזיהוי רופאים שפעילותם הרפואית הינה לקויה או בלתי כשירה, אולם עולה מן המידע כי שיעורי דיווחים אלו הינם נמוכים מכפי שאמורים להיות.

במסגרת המחקר הנוכחי נעשה שימוש בסקר של 2,938 רופאים מתאימים העוסקים ברפואה בארה”ב.  החוקרים ביקשו לבדוק את אמונותיהם של הרופאים, מוכנותם וניסיונם האישי בנוגע לעמיתים אשר עסקו בפעילות רפואית לקויה.  שיעור התגובה הכללי עמד על 64.4% (1,891 רופאים).

מתוצאות ניתוח הסקר עולה כי 64% מהעונים (1,120 רופאים) אימצו את ההתחייבות המקצועית לדווח על פעילות רפואית לקויה משמעותית או על רופאים בלתי כשירים לעסוק במקצועם, 69% (1,208 רופאים) חשו מוכנים להתמודד באופן יעיל מול עמיתים שעסקו בפעילות רפואית לקויה, ו 64% (1,126 רופאים) חשו מוכנים להתמודד באופן יעיל מול רופאים בלתי כשירים.

מתוך 309 רופאים (17%) עם מידע אישי ישיר בנוגע לעמית במסגרת אותו מוסד רפואי אשר היה בלתי כשיר לעסוק ברפואה, 67% (204 רופאים) דיווחו על עמית זה לסמכויות המתאימות.  רופאים שעבדו בבתי חולים או בבתי ספר לרפואה היו מועדים יותר לדווח, ובני מיעוטים ובוגרי בתי ספר לרפואה מחוץ לארה”ב היו מועדים פחות לדווח באשר לעמיתים כאלו.

המחשבה כי אדם אחר טיפל בבעיה הייתה הסיבה השכיחה ביותר לאי דיווח על כשל של עמית (19%).  סיבות נוספות היו המחשבה כי לא תבוא תועלת מדיווח על השעל (15%) וכן פחד מעונש (12%).

מגבלות המחקר כללו הסתמכות על מידע שניתן מרצון באשר לאי דיווח, הטיות באשר לאי תגובה, והקושי באימות אמונות העונים באשר לכשלים של עמיתיהם.

החוקרים מדגישים כי כל העוסקים במקצועות הבריאות, ממנהלים רפואיים ועד מעניקי טיפול קליני, צריכים להבין את הדחיפות במניעת נזק שעלול להגרם ע”י רופאים בלתי כשירים, ובסיוע לאותם רופאים להתמודד עם בעיותיהם ולפתור אותן.

על מערכת הדיווח להקל על התהליך.  בשלב זה, חולים נחשפים לרמות בלתי מתקבלות על הדעת של סיכון עקב פעילותם של רופאים בלתי כשירים.

במאמר מערכת נלווה מסכימים הכותבים עם הצורך לשפר את המערכת הנוכחית לניטור עצמי של רופאים.  לדבריהם, דרוש חינוך רב יותר לנורמות ומחויבות למקצועיות, ויש להגן על אלו שבוחרים לדווח על ליקויים.  יחד עם זאת, המחקר מהווה תזכורת לכך שרופאים מחפשים תמיד את המערכת האינטראקטיבית לשמירת האיכות ברפואה מה שמורה על טבע המקצועיות הרפואית.

JAMA. 2010

JAMA. 2010, editorial

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה