בריאות הציבור-קידום בריאות

חשיפה תוך-רחמית ל-Labetalol והסיכון ל-ADHD בגיל בית-ספר (Br J Obstet Gynecol)

חוקרים מהולנד מדווחים כי טיפול נגד יתר לחץ דם במהלך ההיריון עשוי להשפיע על ההתפתחות התפקודית של ילדים בגיל בית-ספר. החוקרים מצאו כי חשיפה טרום-לידתית ל- Labetalol (טרנדייט) עשויה להביא לעליה בסיכון של הילדים לסבול מ-ADHD (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder), וחשיפה ל-Methyldopa עשויה להעלות את הסיכון להפרעות שינה.

עם זאת, הממצאים מבוססים על הערכה רטרוספקטיבית של נשים שטופלו מחוץ לתנאי מחקר, ולכן מדובר בתוצאות התומכות בהשערה.

החוקרים ניסו ליצור קשר עם 355 אימהות שילדו בין השנים 1983 ו-1987 ב-12 בתי ספר בהולנד. כולן אובחנו עם יתר לחץ דם במהלך ההיריון; 99 טופלו ב- Labetalol, 101 טופלו ב-Methyldopa, ו-155 קיבלו הוראה למנוחה במיטה.

נשים בקבוצת המנוחה במיטה סבלו ככל הנראה ממחלה קלה יותר, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול תרופתי נגד יתר לחץ דם.

בסופו של דבר, הם בחנו 202 זוגות אימהות-ילדים. כאשר הילדים היו בגיל 4-10 שנים, לא תועדו הבדלים מובהקים בין הקבוצות במרבית המבחנים להערכת התפתחות תפקודית.

עם זאת, ADHD היה נפוץ יותר בקרב ילדים שנחשפו ל- Labetalol, בהשוואה לאלו שנחשפו ל-Methyldopa (OR = 2.3) או בילדים שנולדו לאימהות שאושפזו בבית החולים לצורך מנוחה במיטה (OR = 4.1).

בקרב ילדים שנחשפו במהלך החיים העובריים ל-Methyldopa תועד סיכון מוגבר להפרעות שינה, בהשוואה לאלו שנחשפו ל- Labetalol (OR = 3.2) או אלו בקבוצת המנוחה במיטה (OR = 4.5), אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

החוקרים מציינים מספר דרכים בהן חשיפה תוך-רחמית ל- Labetalol עשויה להשפיע על התפתחות הילד. לדוגמא, הטיפול עשוי להגדיל את הסיכון ללידת יילודים במשקל לידה נמוך, שמצידה מהווה סמן חשוב להפרעה בתפקוד הנוירולוגי, כולל אינטליגנציה ירודה והפרעות התנהגות, כולל ADHD. כמו כן, Labetalol מעלה את התנגודת הוסקולארית השלייתית, לכן עשוי להשפיע על זרימת הדם לשליה.

ייתכן כי ההשפעה של Methyldopa על השינה מתווכת ע”י קולטנים נוראדרנרגיים במוח העובר.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא. עם זאת, בשלב זה, לפחות בארה”ב, Labetalol הינו הטיפול העיקרי כנגד יתר לחץ דם חמור, המופיע באופן חד בנשים עם רעלת היריון, ועדיין מוקדם מדי מכדי להמליץ על הימנעות ממתן טיפול הולם נגד יתר לחץ דם בנשים עם רעלת היריון חמורה על-בסיס חשש תיאורטי מפני ADHD לאור נתונים אלו.

Br J Obstet Gynecol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה