בריאות הציבור-קידום בריאות

מחקר חדש מראה כי 91% מהרופאים עוסקים ברפואה מתגוננת (מתוך Archives of Internal Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד

מסקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של ירחון Archives of Internal Medicine עולה כי הפחד מפני תביעות משפטיות בגין רשלנות רפואית מוביל 91% מרופאים בכל התחומים לעסוק ב’רפואה מתגוננת’, משמע להזמין בדיקות ופעולות רבות מכפי שנדרש.

החוקרים מהפקולטה לרפואה של המרכז הרפואי Mount Sinai בניו-יורק מצאו בנוסף כי שיעור גבוה ודומה מהרופאים מאמינים כי יש צורך בצעדי רפורמה מתקנת אשר יספקו הגנה טובה יותר מפני תביעות רשלנות רפואית שאינן מוצדקות בטרם תהיה ירידה משמעותית בשיעור הזמנתן של בדיקות רפואיות מיותרות.

במחקר נכללו 2,416 רופאים ממגוון תחומים אשר נתבקשו להשתתף בסקר בין החודשים יוני ואוקטובר 2009. לדברי החוקרים, הרופאים חשים כי הם חשופים בפני תביעות רשלנות רפואית גם כאשר הם פועלים לחלוטין במסגרת העשייה הקלינית המקובלת. מחקרם מראה לטענתם כי רוב מכריע של הרופאים תומכים בנקיטת צעדי רפורמה מתקנת לצמצום שיעור תביעות הרשלנות, ובכך שבדיקות מיותרות, התורמות לעלייה בהוצאות שירותי הבריאות, לא תרדנה בשכיחותן בלעדי רפורמה שכזו.

במסגרת הסקר נתבקשו הרופאים לדרג את מידת הסכמתם לשתי טענות: הראשונה, כי “רופאים מזמינים בדיקות ופעולות מעבר לאלו הדרושות לחולים, וזאת על מנת להגן על עצמם מפני תביעות רשלנות רפואית”; השנייה, כי “שימוש מיותר בבדיקות אבחנתיות לא ירד ללא הגנה על הרופאים מפני תביעות רשלנות שאינן מוצדקות”.

החוקרים מציינים כי לא נצפו הבדלים מובהקים על פי מין הרופא, מיקומו הגיאוגרפי, סוג ההתמחות שלו או המסגרת הקלינית בה עובד. ההבדל הרב ביותר היה כי 92.6% מהרופאים הגברים ציינו כי עסקו ברפואה מתגוננת בהשוואה ל-86.5% מהרופאות הנשים.

על אף שרופאים בתחומים המצויים בסיכון נמוך (לתביעות רשלנות) כגון רפואה פנימית ורפואת ילדים אכן נתבעים פחות בהשוואה לרופאי נשים ורופאים העוסקים ברפואה דחופה, הרי שהחשש קיים גם אצלם, טוענים החוקרים.

לדברי החוקרים, קביעת העלויות האמיתיות של רפואה מתגוננת עשויה להיות בלתי אפשרית, מאחר וגורמים רבים כל כך מעורבים בקבלת ההחלטה להזמין בדיקה רפואית. בעוד שהפחד מפני תביעת רשלנות משחק תפקיד משמעותי, הם מזכירים כי ישנה גם השאיפה של הרופא לפעול באופן יסודי וזהיר. במערכת המאופיינת ב-Fee-for-service, בה פעמים רבות מתוגמל שימוש יתר בבדיקות, קשה לומר איזה חלק ממלאת הרפואה המתגוננת בהחלטות אלו, הם מציעים.

מחקר שנערך בשנת 2003 מטעם משרד הבריאות האמריקאי אמד את עלות הרפואה המתגוננת בכ-60 מיליארד דולר בשנה, אולם ה-American Medical Association מעריך כי המדובר בכ-200 מיליארד דולר. מחקר משנת 2008 שנערך בידי הPricewaterhouse Cooper’s Health Research Institute חישב את עלות הרפואה המתגוננת סביב 210 מיליארד דולר בשנה,  או 10% מכלל הוצאות שירותי הבריאות.

ממצאי הסקר הנוכחי עומדים בקנה אחד עם סקרים קודמים אשר ביקשו לבחון עד כמה נרחבת תופעת הרפואה המתגוננת. החוקרים מזכירים כי סקר שפורסם בחודש אפריל השנה מטעם Jackson Healthcare, חברת טכנולוגית מידע רפואי, מצא כי 90% מהרופאים מדווחים כי עסקו ברפואה מתגוננת וכי כ-75% מהם ציינו כי הרפואה המתגוננת פוגעת בזמינות שירותי הבריאות למטופל וכי תחריף את המחסור הגובר ברופאים.

מחקר נוסף משנת 2008 שנערך בידי ה-Massachusetts Medical Society מצא כי 83% מרופאי הארגון עוסקים ברפואה מתגוננת בעלות של 1.4 מיליארד דולר לכל הפחות לשנה במדינתם בלבד. למעלה מ-20% מבדיקות הדימות (צילומי רנטגן, סריקות CT, MRI או אולטראסאונד), 28% מההפניות למומחים ו-13% מהאשפוזים בבתי החולים נעשו מסיבות של רפואה מתגוננת, נטען שם. בסקר נוסף אשר פורסם ב-Journal of the American Medical Association (JAMA) בשנת 2005 ובו נכללו 824 רופאים ממדינת פנסילבניה, דיווחו 93% מהם כי עוסקים בטקטיקות של הימנעות מסיכון, כגון הזמנת יתר של בדיקות, הימנעות מפעולות בסיכון גבוה וכן הימנעות מהחולים הקשים יותר.

מומחה מתחום הרפואה הדחופה אשר עמד בעבר בראש ה-Massachusetts Medial Society מציין כי הרופאים עוסקים ב’רפואה מקסימליסטית’ במטרה להימנע מפספוס מצבים אשר השיקול הקליני מעיד כי הם מאוד לא סבירים. לדבריו, רפואה מתגוננת הינה תופעה הגדלה פרא בשל האיום שחשים רופאים שמא ייתבעו, והיעדר האמון שלהם במערכת המשפט.

Arch Intern Med. 2010:170:1081-1084

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה