האם נדרשת בדיקת CT Angiography בחשד לתסחיף ריאתי? (Radiology)

מתוצאות מחקר חדש שפורסם ב-Radiology עולה כי בדיקת CT Angiography אינה נדרשת בהכרח לשלילת חשד לתסחיף ריאתי בחולים ללא גורמי סיכון.

לדברי החוקרים, מתוצאות המחקר עולה כי ניתן להפחית משמעותית את תדירות הזמנת בדיקות CT Angiography ובאופן זה להביא לחסכון בעלויות ולצמצם את החשיפה לקרינה.

הערכת גורמי סיכון תרומבואמבוליזם הינה שיטה קלינית יעילה לקבוע אם יש מקום להזמנת בדיקת CT Angiography בחשד לתסחיף ריאתי. הערכת הסיכון תתבצע בזמן האנמנזה הרפואית. מדובר במספר דקות בלבד, ללא עלות.

מטרת המחקר הייתה להעריך את יעילות הערכת גורמי סיכון תרומבואמבוליזם בהערכה מדויקת של הסבירות טרם הבדיקה בחשד לתסחיף ריאתי. החוקרים סקרו באופן רטרוספקטיבי את הרשומות הרפואיות האלקטרוניות אודות 2003 חולים שעברו בדיקת CT Angiography לשלילת תסחיף ריאתי, בתקופה שבין יולי 2004 ועד פברואר 2006. הנתונים שנאספו בנוגע לגורמי הסיכון התרומבואמבוליים כללו גיל, מין, חוסר ניידות, מחלה ממארת, קרישיות-יתר, מצב של עודף אסטרוגן והיסטוריה של תרומבואמבוליזם ורידי. החוקרים קבעו את החשיבות של כל גורם סיכון.

מבין 2003 החולים, ב-1896 (90.16%) תוצאות בדיקת CT Angiography היו שליליות לתסחיף ריאתי, וב-197 (9.84%) התקבלה תשובה חיובית לתסחיף ריאתי. בקרב החולים עם בדיקה חיובית לתסחיף ריאתי, 6.36% התקבלו בחדר מיון, ו-13.46% היו מאושפזים.

גורם סיכון אחד או יותר לתסחיף ריאתי זוהה ב-192 חולים (97.46%) מבין 197 החולים עם חשד לתסחיף ריאתי לפי בדיקת CT Angiography. גורם הסיכון הנפוץ ביותר לתסחיף ריאתי בקבוצה זו כלל גיל 65 ומעלה, שלא היה קיים ב-69.04%. ב-520 חולים (28.79%) מבין 1806 החולים עם תוצאות שליליות בבדיקת CT Angiography לא זוהו גורמי סיכון.

במדגם המחק כולו, רגישות הערכת גורמי סיכון עמדה על 97.46% והערך המנבא השלילי עמד על 99.05%. הסבירות לתוצאה חיובית בבדיקת CT Angiography בחשד לתסחיף ריאתי היה אף נמוך יותר בחולים ללא גורמי סיכון ותוצאת D-Dimer שלילית. מניתוח סטטיסטי עולה כי כל גורמי הסיכון, למעט מין, היו מובהקים סטטיסטית (p<0.031).

מגבלות המחקר כללו מבנה רטרוספקטיבי, סקירת תוצאות בדיקת CT Angiography ולא ההדמיות עצמן, מספר נמוך יחסית של בדיקות להערכת D-Dimer, והערכה סובייקטיבית של חוסר ניידות.

בהעדר גורמי סיכון, נדיר מאוד למצוא תשובת CT Angiography חיובית לתסחיף ריאתי (סיכוי של 0.95%). המיון הסלקטיבי הנ”ל מסייע בהפחתת עלויות הטיפול והחשיפה לקרינה.

Radiology. Published online June 15, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה