בריאות הציבור-קידום בריאות

התועלת של טיפול ב-Gabapentin כנגד תלות באלכוהול (מתוך הכנס העולמי ה-27 של International College of Neuropsychopharmacology)

הטיפול ב- Gabapentin (נאורונטין) מביא לירידה בשיעור ההישנויות באלכוהוליסטים שהחלו בתהליך גמילה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס עולמי ה-27 של International College of Neuropsychopharmacology.

החוקרים מדווחים כי Gabapentin הביא לשיפור במדדי דיכאון והפרעות שינה בקבוצת חולים זו.

החוקרים מסבירים כי אלכוהוליסטים שותים אלכוהול מאחר שהם חרדים ומדוכאים.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 150 מטופלים במרפאות חוץ, עם אבחנה של תלות באלכוהול, שנקבעה לפי קריטריוני DSM0IV (אך ללא הפרעה פסיכיאטרית מג’ורית אחרת), ל-12 שבועות טיפול בפלסבו או Gabapentin (900 או 1,800 מ”ג ביום) וייעוץ שבועי. בממוצע, המשתתפים נמנעו מאלכוהול במשך 3 ימים טרם תחילת המחקר.

לאחר 12 שבועות, שיעור גבוה יותר משמעותית של חולים שטופלו ב- Gabapentin ביקשו להמשיך בטיפול והאמינו כי הטיפול סייע להקל על תסמיניהם. כ-20% מהמשתתפים שטופלו ב- Gabapentin במינון 900 מ”ג וקרוב ל-24% מהמטופלים במינון 1,800 מ”ג נמנעו לחלוטין מאלכוהול, זאת בהשוואה ל-16% ממטופלי הפלסבו. החוקרים זיהו קשר מנה תגובה ליניארי (p<0.05) ומספר החולים שנדרשו לטיפול להימנעות מלאה עמד על 14 מטופלים עם Gabapentin במינון 1,800 מ”ג, בהשוואה לפלסבו.

37% מהמשתתפים שטופלו ב- Gabapentin במינון 900 מ”ג ו-42% מהמטופלים במינון 1,800 מ”ג נמנעו משתיית אלכוהול בכמות רבה (למעלה מארבע משקאות בנשים או למעלה מחמש משקאות בגברים בכל יום), לעומת פחות מ-30% ממטופלי פלסבו (p<0.035). מספר המשתתפים הנדרש לטיפול בכדי למנוע שתיית אלכוהול בכמות רבה עמד על 4 משתתפים עם טיפול במינון 1,800 מ”ג, לעומת פלסבו.

בהשוואה לפלסבו, שני מינוני Gabapentin הביאו לירידה במדדי BDI (Beck Depression Inventory) ו-Pittsburgh Sleep Quality Index. לא זוהו תופעות לוואי חמורות.

לא זוהתה עדות לריבאונד כאשר המשתתפים שבו למעקב עד 12 שבועות לאחר תום המחקר, למרות שהטיפול התרופתי הופסק.

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם השערת החוקרים כי Gabapentin משיב את האיזון במערכת התגמול של המוח.

Gabapentin משמש לטיפול מחוץ להתוויות בחולים עם דיכאון, חרדה ואינסומניה.

קיימת סטיגמה שלילית על אלכוהוליסטים, לפיה מדובר באוכלוסיה בעלת היענות ירודה לטיפול, אך הטיפולים הקיימים גורמים להם לחוש חולים יותר במידה והם שותים אלכוהול, או חוסמים אץ מערכת התגמול האנדוגנית. לכן לא מפתיע כי הם נוטלים Gabapentin. הטיפול עוזר להם להרגיש טוב יותר.

מתוך הכנס העולמי ה-27 של International College of Neuropsychopharmacology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה