בריאות הציבור-קידום בריאות

האם משחקי וידיאו אלימים קשורים בתוקפנות מוגברת ובפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי? (מתוך כנס American Psychiatric Association)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר גרמני חדש אשר הוצג בכנס השנתי של ה-American Psychiatric Association (APA) עולה כי גברים המשחקים במשחקי וידיאו אלימים, ובמיוחד משחקי ירי בגוף ראשון (First person shooter games, FPSG), חווים יותר רגשות אגרסיביים מאשר אלו שאינם עושים כן.

החוקרים מדווחים כי על אף שנצפו הבדלים משמעותיים בפעילות המוח בין הקבוצות הן במהלך פעילות קוגניטיבית מוטורית והן בעת מנוחה, הרי שפעילות מוגברת במערכת ה-Default-mode network (DMN) בקרב נבדקים המשחקים במשחקי וידיאו מסוג FPSG מעידה על פעילות קוגניטיבית ירודה יותר במהלך מנוחה בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת.

לדברי החוקרים, מחקרים שפורסמו עד כה בנושא העלו ראיות התומכות בכך שחשיפה למשחקי וידיאו אלימים הינה משום גורם סיכון סיבתי להתנהגות אגרסיבית מוגברת, אם כי ידוע מעט בלבד אודות ההשפעה של משחקים אלו על הפעילות המוחית, ובמיוחד על תפקוד המוח בעת מנוחה. לדבריהם, הפעילות הפרונטלית המוגברת שנצפתה ב-DMN עשויה להעיד על פגיעה בתפקודים הגבוהים בקרב אלו המשחקים ב-FPSG, באופן שעשוי להוביל לציונים הגבוהים שמראים נבדקים אלו בשאלונים הבוחנים אגרסיביות.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה האפשרית של משחקים מסוג FPSG על המבנה המורפולוגי והפונקציונאלי של המוח ואת הקשר בינם ובין מטלות קוגניטיביות של עיבוד. החוקרים מספרים כי ישנו עניין רב בגרמניה ביחס לאנשים צעירים המבלים במשחקים מעין אלו וביחס לאופן בו הדבר עלול להשפיע על תפקודם בבית הספר ובמקומות אחרים. מניסיונם האישי הם מעידים על שיחות טלפון רבות למרכזם מהורים מודאגים שמא משחקים אלו עלולים להגביר התנהגות אגרסיבית.

במחקר נכללו 28 גברים אשר פוצלו לשתי קבוצות. קבוצת ה-FPSG כללה 14 גברים (בגיל ממוצע של 25 שנים) אשר שיחקו במשחק וידיאו המכונה Counter Strike למשך פרק זמן חציוני של 5 שעות ביום, בעוד שקבוצת הביקורת כללה 14 גברים (בגיל ממוצע של 23 שנים) שלא שיחקו במשחק וידיאו אלים כלשהו. לאחר מכן, נתבקשו כל הנבדקים למלא את שאלון ה-FAF, הוא שאלון גרמני המעריך אגרסיביות, ואת ה-Interpersonal-Reactivity Index, וכן עברו בדיקות דימות מסוג Functional MRI (fMRI) בעודם במנוחה ובעיניים עצומות.

תוצאות המחקר עולה כי הנבדקים ששיחקו FPSG הראו רמות גבוהות משמעותית של תחושות אגרסיה, כפי שבאו לידי ביטוי בציונים גבוהים בשאלון ה-FAF, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p<0.05). בנוסף, בניתוח סריקות ה-fMRI נמצא כי מידת הצברים הפרטנית עמדה ביחס ישר למדדי מידת האימפולסיביות (יחס = 0.394) והאגרסיה העצמית (יחס = 0.533) בשאלון ה-FAF. החוקרים מסבירים כי השורה התחתונה של מחקרם זה הינה כי שימוש מופרז במשחקי וידיאו אלימים עלול להיות בעל השפעה על פעילות המוח.

החוקרים מדווחים כי קבוצתם מסיימת בימים אלו מחקר רב-מרכזי חדש המתמקד באמפתיה וזיהוי רגשות באלו המשחקים במשחקי וידיאו אלימים.

מומחה בתחום הפסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות אשר נכח בכנס ונתבקש להגיב לפרסום הדברים, מציין כי ניתוח של תעשיית המשחקים והשפעתה על ההתנהגות האנושית הינו מרתק עבור כולם, החל ממדענים וכלה בציבור הרחב. לדבריו, יש צורך במחקר נוסף בתחום, ועל אף שהמחקר הנוכחי התבסס על מדגם קטן והיה מחקר ראשוני, הרי שיש בו משום התחלה חשובה בבחינת נושא זה.

לדברי המומחה, שני ממצאיו העיקריים של המחקר הנוכחי הינם כי אנשים המשחקים בתכיפות רבה במשחקים אלו דיווחו על רמות גבוהות יותר של תחושות אגרסיה מאשר הנבדקים בקבוצת הביקורת, וכי אלו הראשונים הראו תפקוד קוגניטיבי ירוד יותר בעת מנוחה. לטענתו, זהו ממצא שחשוב לזכור אותו גם ביחס לחיי היומיום, שהרי כל מנהג שנעשה בצורה מופרזת- בין אם צריכת מוצר מזון אחד, צריכת אלכוהול או בילוי במשחקי וידיאו- עלול להשפיע על תקופות המנוחה שלאחריו. הוא מציין כי מחקר זה הינו התחלה טובה אם כי על החוקרים לדבריו להמשיך ולבחון קבוצות נבדקים שונות וכן אזורים שונים במוח.

מתוך הכנס השנתי של ה-American Psychiatric Association (APA) שנערך בחודש יוני 2010 בניו-אורלינס.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מחלות אוטואימוניות מלוות בסיכון מוגבר לטרשת עורקים כליליים ואירועים איסכמיים (J Am Coll Cardiol)

    מחלות אוטואימוניות מלוות בסיכון מוגבר לטרשת עורקים כליליים ואירועים איסכמיים (J Am Coll Cardiol)

    מחלות אוטואימוניות מלוות בעומס גדול יותר של טרשת עורקים כליליים וסיכון גבוה יותר לאירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים בעתיד, כאשר הסיכון מוגבר עוד יותר בנוכחות גורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק מהמחלות האוטואימוניות מלוות בסיכון […]

  • אחת מכל עשר נשים שחלו בקורונה בהריון צפויות לפתח Long COVID (מתוך Obstetrics & Gynecology)

    אחת מכל עשר נשים שחלו בקורונה בהריון צפויות לפתח Long COVID (מתוך Obstetrics & Gynecology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology עולה כי 10% מהנשים שנדבקו בנגיף הקורונה בזמן הריון יפתחו Long COVID. החוקרים מאוניברסיטת יוטה בחנו את הרשומות הרפואיות של למעלה מ-1,500 נשים שחלו בקורונה בזמן הריון וניטרו את התסמינים עליהם דיווחו לאחר לפחות שישה חודשים מהזיהום. מדובר במחקר הראשון להערכת הסיכון להתפתחות Long COVID בנשים הרות. […]

  • ההשפעה של איכות האוויר על הסיכון לאשפוזים חוזרים של חולי אי-ספיקת לב עם אוטם לבבי חד (Int J Cardiol)

    ההשפעה של איכות האוויר על הסיכון לאשפוזים חוזרים של חולי אי-ספיקת לב עם אוטם לבבי חד (Int J Cardiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין חשיפה משמעותית יותר לדו-תחמוצת החנקן וחומר חלקיקי קטן מ-10 מיקרומטר ובין סיכון מוגבר לאשפוז חוזר בשל אי-ספיקת לב בחולים עם אוטם לבבי עם עליות מקטע ST. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב וכלי דם הינה הגורם […]

  • מה בין טיפול בחסמי אלפא ובין הסיכון לדמנציה עם גופיפי לואי בגברים? (Neurology)

    מה בין טיפול בחסמי אלפא ובין הסיכון לדמנציה עם גופיפי לואי בגברים? (Neurology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין טיפול באנטגוניסטים לקולטן α-1 – Doxazosin, Terazosin או Alfuzosin – ובין סיכון מופחת לדמנציה עם גופיפי לואי בגברים, בהשוואה לטיפולים תרופתיים אחרים. השערת המחקר הייתה כי עליה בזמינות אנרגיה במוח עשויה להאט או למנוע תהליכים נוירו-דגנרטיביים, ייתכן הודות להפחתת הצטברות […]

  • ניהול מקרי שלפוחיות ופוסטולות בילודים בני פחות מ-60 יום ללא חום שהוערכו דרמטולוגית (Pediatrics)

    ניהול מקרי שלפוחיות ופוסטולות בילודים בני פחות מ-60 יום ללא חום שהוערכו דרמטולוגית (Pediatrics)

    מטרת מחקר זה, שפורסם לאחרונה ב-PEDIATRICS, היתה להעריך את הניהול הרפואי ותוצאותי במקרים בהם ילודים בני פחות מ-60 יום ללא חום הוערכו על ידי רופאי העור לאור הופעת שלפוחיות ו/או פוסטולות. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את הסקירה ומוסיף מהערותיו.

  • הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    כשל גדילה, כפי שבא לידי ביטוי בהיקף הראש בשחרור של ילודים עם פגות קיצונית, נמצא כקשור לתוצאות התפתחותיות והתנהגותיות בגיל שנתיים, כך פורסם ב- Journal of Perinatology ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישרו התוויה חדשה לטיפול בקרם Roflumilast בריכוז 0.15% כנגד אטופיק דרמטיטיס בדרגה קלה-עד-בינונית במבוגרים וילדים מגיל שש שנים ומעלה. המומחים מסבירים כי קרם Roflumilast, אשר פותח ע”י חברת Arcutis Biotherapeutics, הינו מעכב PDE-4 מקומי ללא-סטרואידים, אשר אושר בעבר בריכוזים גבוהים לטיפול בסבוריאה ופסוריאזיס רובדי. האישור הנוכחי מבוסס […]

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

  • גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת פרקינסון בגיל מוקדם זוהה, תגלית שמומחים מאמינים כי תהיה לה השלכות קליניות חשובות בעתיד הלא רחוק, כך עולה מכנס האקדמיה האירופאית לנוירולוגיה 2024

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה