בריאות הציבור-קידום בריאות

דימומים מיקרוסקופיים מגבירים סיכון לדימום מוחי בנוטלי קומדין (מתוך Stroke)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון יוני של הירחון Stroke, עולה כי דימומים מיקרוסקופיים מוחיים מגבירים את הסיכון לדימום תוך מוחי (ICH – intracerebral hemorrhage) בחולים הנוטלים קומדין (וורפרין – warfarin).

החוקרים מציינים כי ממצאיהם אמנם מטרידים, אולם לא ניתן על פיהם להצהיר באופן מוחלט האם חולים עם דימומים מיקרוסקופיים צריכים להתחיל ליטול קומדין או לא.  ייתכן כי הסיכון לאירוע תרומבואמבולי ממקור לבבי גבוה יותר מהסיכון לדימום גם בנוכחות דימומים מיקרוסקופיים.

בסקירה שבוצעו החוקרים, נעשה ניתוח של שיעורי דימומים מיקרוסקופיים הקשורים ב- ICH, שבץ ו TIA (transient ischemic attack), תוך התאמה לשימוש או העדר שימוש בתרופות אנטיקואגולנטיות.

הניתוח הסופי כלל מידע אודות 1,461 חולים עם ICH ו 3,817 חולים עם שבץ או TIA.

מתוצאות הניתוח עולה כי דימומים מיקרוסקופיים היו שכיחים יותר בנוטלי קומדין עם ICH בהשוואה לאלו שלא נטלו קומדין (יחס סיכויים, 2.7; p < 0.001).  לא הודגמו יותר דימומים מיקרוסקופיים בנוטלי קומדין מול חולים שאינם נוטלים את התרופה בקרב אלו שסבלו משבץ או TIA.

החוקרים מציינים קשר דומה אך חלש יותר בחולים הנוטלים תרופות מעכבות טסיות.  בקרב חולים שעברו ICH, דימומים מיקרוסקופיים היו יותר שכיחים בנוטלי מעכבי טסיות לעומת כאלו שאינם נוטלי התרופות (יחס סיכויים, 1.7; p < 0.001).  אולם, לא נצפו יותר דימומים מיקרוסקופיים במשתמשים בתרופות שחוו שבץ או TIA.

בכל קבוצות הטיפול, דימומים מיקרוסקופיים היו שכיחים יותר בחולי ICH בהשוואה לחולי שבץ/TIA.  ההבדל היה ניכר יותר בקרב נוטלי קומדין או מעכבי טסיות ( יחסי סיכונים 8.0 ו 5.7, בהתאמה) בהשוואה לאלו שלא נטלו אנטיקואגולציה (יחס סיכויים 2.8, הפרש p בין יחסי הסיכונים, 0.01).

במידע פרוספקטיבי שנותח, נכללו 768 חולים עם שבץ או TIA, שעברו מעקב ממוצע של 27.7 חודשים.  סך הכל, דימומים מיקרוסקופיים בבסיס העלו משמעותית את הסיכון ל- ICH חוזר בקרב כל נוטלי הטיפול האנטיתרומבוטי (יחס סיכויים, 12.1; p < 0.001).  בין נוטלי קומדין, דימומים מיקרוסקופיים לא העלו משמעותית את הסיכון ל- ICH חוזר, אולם נמצאו רק 5 מקרים של נוטלי קומדין.

החוקרים מסכמים כי דרושות הערכות מקיפות יותר של הסיכונים לדימום תוך מוחי בנוטלי קומדין עם דימומים מיקרוסקופיים, וליתר דיוק יש לכמת את הסיכון עבור חולים עם דימום מיקרוסקופי בודד ועבור אלו עם דימומים רבים שכאלו.

החוקרים מוסיפים כי אפילו לאחר סקירת כל המידע הקיים, חסרים נתונים במידה מספקת לגבי נוטלי קומדין, ועל כן יש לבצע מחקרים פרוספקטיביים נוספים בהקדם.

Stroke 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה