בריאות הציבור-קידום בריאות

האם הנקה מפחיתה את הסיכוי להופעת חום לאחר מתן חיסון (Pediatrics)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Pediatrics עולה קשר בין הנקה ובין היארעות נמוכה יותר של הופעת חום לאחר חיסונים.

לדברי החוקרים, התגובה החיסונית לחלק מהחיסונים משתנה בתלות בשאלה אם האם מניקה את ילדה או לאו. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעות של הנקה על הסיכון להתפתחות חום לאחר מתן חיסונים שגרתיים.

במרכז רפואי יחיד באיטליה, אימהות לתינוקות שהיו מיועדים לקבלת חיסונים שגרתיים הודרכו כיצד למדוד ולתעד את חום הגוף של ילדם בערב מתן החיסון ובמהלך 3 הימים הבאים. ביום השלישי לאחר החיסון, האימהות דיווחו טלפונית על היארעות עליית חום גוף. לאחר תקנון למינון החיסון, רמת ההשכלה של האם והרגלי עישון, ומספר הילדים הנוספים בבית, מניתוח רב-משתנים עלה כי הסיכון היחסי לחום בקשר לסוג ההנקה.

מבין 460 תינוקות שגויסו למחקר, נתונים היו זמינים אודות 450 (98%). חום תועד ב-30 תינוקות שניזונו מהנקה בלבד (25%), 48 מהתינוקות שניזונו באופן חלקי מהנקה (31%) ו-94 תינוקות מהתינוקות שלא ניזונו מהנקה (53%) (p<0.01). בקרב התינוקות שניזונו מהנקה בלבד, הסיכון היחסי לחום עמד על 0.46 (95% CI = 0.33-0.66), ועמד על 0.58 בקרב אלו שניזונו מהנקה באופן חלקי.

ההגנה של הנקה נותרה גם לאחר התייחסות לחשיבות מספר ערפלנים חשובים. במחקר הנוכחי, הנקה לוותה בירידה בהיארעות חום לאחר חיסונים.

מגבלות המחקר כוללות מדידת חום גוף ע”י האימהות ולא ע”י אנשי צוות רפואי, והאפשרות כי חום לאחר חיסון עשויה לנבוע מאירוע זיהומי.

החוקרים כותבים כי נראה שהנקה מלווה בסיכון מופחת להופעת חום לאחר חיסון, אך דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Pediatrics. Published online May 17, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה