בריאות הציבור-קידום בריאות

תגובת הר”י להחלטת בג”צ לבטל גריעת 65 מיל’ ש”ח מתקציב הרחבת הסל לטובת טיפולי שיניים

להלן הודעת דוברות הר”י לאור החלטת הבג”צ:

בג”ץ ביטל אמש את  החלטת הממשלה (ביוזמת סגן השר ליצמן, בתמונה)  לגרוע 65 מיליון שקל מסל התרופות לטיפולי שיניים משמרים בילדים וקבע כי היא בלתי חוקית. בכך קיבל בג”ץ את טענותיה של ההסתדרות הרפואית.

השופטים, נאור, עמית ומלצר קבעו, כי החלטת הממשלה אינה מקיימת את אמות המידה של הוראת חוק ביטוח בריאות ממלכתי בנוגע להוספת תחום חדש בסל שירותי הבריאות. 

הם קבעו כי הממשלה אינה הסמכות הבלבדית לקבל החלטה בעניין הוספת טיפולי שיניים משמרים לילדים וכי אין הממשלה רשאית לעקוף את הכנסת.

השופטים פסקו כי עמדת הכנסת, שתמכה בעמדת הר”י, היא העמדה הראויה וציינו, כי מדובר במקרה נדיר בו הכנסת מביעה עמדה הסותרת את עמדת הממשלה.

ד”ר ליאוניד אידלמן, יו”ר הר”י, הביע סיפוק רב מהחלטת בג”ץ ואמר כי החולים הרוויחו 65 מיליון שקל ששכבו עד כה כאבן שאין לה הופכין.  הוא הדגיש כי מדובר בניצחון לדמוקרטיה. השופטים הביעו עמדה חד משמעית שמערכת הבריאות אינה הפקר וכי הממשלה אינה יכולה לגזול כסף מסל התרופות, לבצע מחטפים ולהעביר החלטות חיוניות באישון לילה. 

יו”ר הר”י ציין עוד כי ההסתדרות הרפואית עתרה לבג”ץ כיוון שתוכנית טיפולי השיניים של סגן השר ליצמן לא היתה מתוקצבת כיאות, וכי התברר כי כל הבטחותיו של ליצמן לקבל תקציב תואם ממשרד האוצר היו הבטחות סרק. האוצר היה מוכן להעביר השנה רק 11 מילון שקל כתוספת ל-65 מיליון שקל שנגרעו מהסל, אך לקראת השנה הבאה לא הועמדו כל מקורות תקציביים לתוכנית. כל תוכניתו של סגן השר ליצמן עמדה על כרעי תרנגולת, אמר.

ד”ר אידלמן הוסיף, כי הוא מיצר על כך שתוכניתו של סגן השר ליצמן מנעה את קידומו של הצעת החוק של ח”כ חיים אורון למתן טיפולי שיניים לכל האוכלוסייה בתקצוב נאות. הוא קרא לממשלה ולכנסת לקדם במהרה תוכנית טיפולי שיניים אמיתית שתעמוד על בסיס כלכלי איתן.

הערת המערכת:  עוד מכה לסגן השר ליצמן  שלומד אט אט על בשרו שהתנהלות כוחנית לאוו דווקא מובילה להישגים. אמנם העברת ההחלטה בועדת הרווחה של הכנסת היא כנראה עניין טכני בלבד ויש להניח שמוקדם או מאוחר ההחלטה לכלול טיפולי שיניים בחוק הבריאות תעבור, אבל ודאי שכל המהלך יתעכב, במיוחד אם לוקחים בחשבון את הצורך בהקמת קופה חמישית ייעודית לטיפולי שיניים. 

הפגם הבעייתי ביותר לדעתנו בתהליך שאמור היה לאפשר טיפולי שיניים משמרים לילדים שלא במימון פרטי(שלזה אגב נראה שאין אף גורם, גם לא הר”י שמתנגדים לעצם הרעיון) היה ה”מחטף” של 65 מיל’ הש”ח מתוך תקציב הסל שלא במסגרת הליך מסודר של בחינה ותעדוף. ייתכן מאוד שלו טיפולי השיניים היו מאושרים במסגרת ועדת הסל כחלק מהתהליך היסודי של הערכת טכנולוגיות ותרופות חדשות תוך שימוש במדדי התעדוף המקובלים, גם בג”צ היה סבור שההחלטה מקובלת.

בינתיים, כמו שאומרים, כולם יוצאים קירחים מכאן ומכאן – אין בינתיים טיפולי שינייים לילדים ועושה רושם שה-65 מיל’ ש”ח שנגרעו מתקציב הרחבת סל, לפחות לגבי 2010, לא ינוצלו לטובת טכנולוגיות ותרופות שהועדה מצאה כראויות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה