בריאות הציבור-קידום בריאות

אנומאליות מורפולוגיות תלמיות התגלו בנוער עם ADHD (מתוך ה- American Journal of Psychiatry)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון אפריל של הירחון American Journal of Psychiatry, עולה כי בדיקות MRI (Magnetic resonance imaging) של שטח התלמוס בנוער עם ובלי ADHD (attention-deficit/hyperactivity disorder), הראו אובדן נפח ניכר באיזור הגרעינים הפולבינריים (pulvinar nuclei) דו”צ בקבוצת ה- ADHD.

יחד עם זאת נוער עם ADHD שנטל טיפול סטימולנטי בזמן הבדיקות הראה נפח פולבינרי דומה יותר לזה של נוער ללא ADHD, והנפחים נטו להיות גדולים יותר בהשוואה לנערים הבלתי מטופלים.

החוקרים מסבירים כי התלמוס הינו מבנה מפתח במסגרת ה- cortico-striata-thalamic-cortical pathways.  תפקוד שונה של ברשתות אלו נחשד בעבר כקשור להתפתחות תסמיני היפראקטיביות וירידה בריכוז שהם הסמנים העיקריים של ADHD.

במחקר הנוכחי נבדקו 46 מתבגרים שענו על הקריטריונים של ADHD כפי שפורסמו במהדורה הרביעית של ה- Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, וכן 59 מתבגרים בריאים.  כל הנבדקים היו בגילאי 8 18 שנים.  כל הנבדקים עברו בדיקות MRI ברזולוציה גבוהה על מנת להעריך את מורפולוגית התלמוס של כל אחד מהם.

לדברי החוקרים, מדובר במחקר ראשון הבודק באופן ספציפי את תצורת התלמוס בנוער עם ADHD.  בנוסף, נעשה שימוש בשיטת ניתוח חדשנית בשם surface morphometry, המאפשרת בדיקה מפורטת יותר של שטח התלמוס.

מתוצאות המחקר עולה כי נוער עם ADHD הדגים נפחים איזוריים קטנים יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת, במשטחים הקדמיים, הלטרליים ובייחוד האחוריים של התלמוס.  איזורים אלו, מציינים החוקרים, קשורים בתהליכים רגשיים, למידה מוטורית והקצאת קשב אותם משתנים אשר לקויים בקרב נוער עם ADHD.

כמו כן, נמצא כי נוער עם ADHD אשר קיבל טיפול סטימולנטי בעת בדיקת ה- MRI (31 נערים) הראה נטייה (P = .053) לנפחים איזוריים גדולים יותר בהשוואה לנוער לא מטופל, במיקומים חופפים לאלו שנמצאו כלא תקינים בקרב קבוצת המחקר.

לאור ממצאים אלו, מסיקים החוקרים, כי יתכן וטיפול סטימולנטי משפיע על איזורים תלמיים מסוימים באופן שמאזן חסרים אפשריים הכרוכים ב- ADHD.

בנוסף, מציינים החוקרים כי היפראקטיביות חמורה יותר הייתה קשורה בנפחים איזוריים קטנים יותר בשטח הלטרלי של התלמוס, בעוד שהפרעה חמורה יותר בקשב הייתה קשורה בנפחים גדולים יותר בשטח המדיאלי של התלמוס.  ממצאים אלו תורמים, להנחה לפיה תסמיני ADHD שונים קשורים במעגלים תלמיים שונים.

החוקרים מאמינים כי ממצאיהם מקדמים את הבנתם את הבסיס הנוירוביולוגי של ADHD וכן מספקים כלים נוספים להמשיך ולבדוק את ההשפעות האפשריות של טיפולים פרמקולוגיים על תצורת התלמוס והמוח בכלל.

בין מגבלות המחקר, מציינים החוקרים כי המחקר לא אפשר קביעת כיוון הסיבתיות בקשרים בין נפחים איזוריים בתלמוס ובין ADHD או טיפול סטימולנטי.  כמו כן, הם מציינים חוסר דיוקים בגבולות התלמוס וסיכוי מוגבר לטעות מסוג I לאור מבחנים סטטיסטיים מרובים.

במאמר מערכת נלווה נכתב כי המחקר היה מעניין מאוד בעיקר היות והתלמוס הינו תחנת תשדורת מידע חשובה במוח, והוא מעביר מידע בין חלקים שונים של הקורטקס ומבנים נוספים.  הממצא לפיו הגרעין הפולבינרי הינו הפגיע ביותר בילדים עם ADHD נראה הגיוני היות ומבנה זה משלב פעולה עם ראייה.

כמו כן, נכתב כי ההנחה על פיה השפעות טיפול סטימולנטי עשויות להקל על אנומאליות מבניות צריכה להחקר בזהירות, כפי שנעשה במחקר הנוכחי, היות והסיבתיות אינה ברורה במקרה זה.

שאלות נוספות דורשות מענה, וביניהן האם אנומאליות תלמיות משקפות או גורמות לשינויים מבניים נוספים במסלולים נלווים דוגמת האיזורים הלימביים, הסטריאטליים והקורטיקליים וכיצד שינויים אלו עשויים להקשר לתפקוד קוגניטיבי או רגשי לקוי.

חדשנות המחקר הנוכחי ודומיו, מתבטאת בכך שהם אינם בודקים נפח של אונות שלמות בחולי ADHD ומחלות נפש אחרות בילדות, אלא מנסים לבחון איזורים ספציפיים אשר עשויים להיות מעורבים בהפרעות שונות.

Am J Psychiatry. 2010

Am J Psychiatry. 2010, editorial

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה