בריאות הציבור-קידום בריאות

המחשב עשוי לשמש כשיטה טובה לקבלת הסכמה מדעת (מתוך ה- BJU International)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון BJU International ב- 19 במרץ, עולה כי שימוש בתוכנת מחשב אינטראקטיבית המיועדת לקבלת הסכמה מדעת של חולים, עשוי להבטיח כי החולים למעשה יבינו מהו ההליך הרפואי לו הסכימו.

במחקר הנוכחי, החוקרים בחנו תהליכי מתן הסכמות מדעת ממוחשבות עבור 40 גברים שהיו מיועדים לעבור כריתה של בלוטת הערמונית (prostatectomy).  החולים חולקו לשתי קבוצות בצורה אקראית, כשבראשונה נעשה שימוש בתוכנת המחשב ובשנייה התקבלו הסברים מפי רופא.  מיד לאחר מכן, שתי הקבוצות ענו על שאלון אמריקאי שבחן את הבנתם.  לאחר מכן שתי הקבוצות התחלפו, כך שאלו שהשתמשו בתוכנה כעת קבלו ייעוץ מפי רופא, ולהפך.  לאחר ההחלפה, הם התבקשו לענות על השאלון שנית.

תוכנת המחשב כללה פרטי אנימציה של ההליך הרפואי, סיבוכים פוטנציאליים ותיאור של ההחלמה הבתר-ניתוחית. כל שקופית בתוכנה כללה שאלות עבור החולה, והוא יכול היה להתקדם בתוכנה רק לאחר שסיפק תשובות נכונות.

החוקרים מדגישים כי מתן תשובות לשאלות במהלך מעבר על התוכנה מסייע בהפיכת כלי זה למלמד יותר ומבטיח כי החולים אכן מבינים את שהוסבר להם.

מתוצאות המחקר עולה כי באופן ממוצע, חולים שהשתמשו בתוכנת המחשב ענו נכונה על 78% מהשאלות, בעוד שאלו שקבלו הסברים מפי רופא ענו נכונה על 57% מהשאלות.  לאחר החלפת הקבוצות, חולים שהשתמשו בתוכנת המחשב שיפרו את תוצאותיהם הממוצעות, בעוד שבקבוצה השנייה נשמרו התוצאות הקיימות.

לדברי החוקרים, השלכות המחקר הינן כי ניתן להשתמש בכלי פשוט זה על מנת ללמד חולים.  הם מוסיפים כי תוכנות דומות עשויות להשתלב בקלות במוסדות רפואיים נוספים ללא עלויות משמעותיות. 

החוקרים קוראים לביצוע מחקרים נוספים שיבדקו שדרוג של תוכנות כאלו, בצורת הוספת מתן מידע קולי במספר שפות, ושיפור התוכן החזותי.

הם מוסיפים כי מתן הסכמה מדעת באמצעות מחשב עשוי להיות יעיל במיוחד עבור הצגת הליכים מורכבים וחדשים יותר דוגמת ניתוחים בעזרת רובוטים, תוך הקפדה, כמובן, על מסירת הפרטים כך שיהיו קרובים ביותר למציאות.

BJU Int 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה