משלנו, קצרים – אנמיה אצל פעוטות בארץ

מטרת החוקרים  הייתה לברר שכיחות של חסר דם אצל פעוטות  בגילים  בין תשעה חודשים לבין  18 חודש בארץ. הסקר בוצע בן חברי קופת  חולים כללית ונעזר במידע שהיה מאוכסן במערכת המחשוב של הקופה. נסקרו כ 35,000 פעוטות המהווים כחמישים אחוז פעוטות בגיל זה הרשומים בקופה. הגדרת אנמיה במחקר זה הייתה בפעוטות פחות מ  10.5 ג”ם%   ופחות מ 12 ג”ם% באימותיהם. בסקר השתתפו מרפאות מאזור נצרת, חיפה, עפולה, תל אביב ובאר שבע. המחקר נערך בשנת 2003.

החוקרים מצאו כי כ 15.5% באוכלוסיית  הפעוטות לקו בחוסר דם.  כאשר הממצאים התחלקו לפי עדות  התברר כי שכיחות חוסר הדם אצל לא יהודים הייתה 22.5% לעומת שכיחות של 10.5% אצל יהודים. בלטה במיוחד אוכלוסיית החרדים עם שכיחות של אנמיה של   18.9% בניגוד ליתר הישראלים

כחלק מהמחקר בררו החוקרים את רמת ההמוגלובין של האם  טרם הלידה. מסתבר כי קיים מתאם טוב בין אנמיה אצל האם לבין אנמיה בילד שלה.

שכיחות גבוהה של חוסר דם באוכלוסייה הערבית, מסבירים החוקרים, נובעת משכיחות גבוהה יחסית של טלסמיה באוכלוסייה ולא רק מסיבות תזונתיות. השכיחות הממוצעת של חוסר דם נמצאה דומה לזו בארצות רבות אחרות. בשנות השמונים השכיחות של חוסר דם בארץ  הייתה בין 23% לבין 68%. בהשוואה השכיחות בירדן היא 72% ואילו בנורווגיה 2%.

ממצא נוסף במחקר זה  מראה עוד כי שכיחות של חוסר דם מתבטאת יותר באוכלוסייה הכפרית  מאשר בישובים עירוניים. לדעת החוקרים הסיבה לכך, רמת חיים נמוכה באזורים הכפריים.

הסיכוי שהתינוק יפתח אנמיה גדול יותר כשהאם אנמית. אנמיה זו לא תופיע בלידה אך תתפתח בחודשים הראשונים של החיים.  תצפית זו אינה מפתיעה, כאשר מחסני הברזל נמוכים אצל האם, הם יהיו נמוכים גם אצל הצאצאים שלה.

לחוסר דם השפעה רחבת טווח. הוא משפיע על רמת הישגים בבית הספר, על ההתנהגות, ועל קצב הגדילה. מחקרים רבים הראו כי חוסר דם מצמצם את יכולת הלמידה של ילדים, ופוגע בתפקוד הראייה והשמיעה וגורם להתנהגות בעיתית אצל ילדים. לכן חשוב לטפל בחוסר דם מוקדם, מחקרים הראו גם כי אפשר לתקן את חוסר הדם. אך נזק נוירולוגי, שנגרם עקב חוסר דם אם הוא כבר קיים, הוא  יישאר לכל החיים.

הערת העורך.   שכיחות של חוסר דם באוכלוסייה גבוהה מדי, במיוחד שתי אוכלוסיות בסיכון והן מגזר המיעוטים והמגזר החרדי. ניסיוני האישי מלמד שבמגזר החרדי גם השכיחות של הפרעות בגדילה נפוצה יותר. יש לנו עדיין עבודה רבה בתחום מניעת מחלות ותת-תזונה באוכלוסייה בכלל ובשני המגזרים אלה בפרט.

המאמר הופיע  בעיתון Pediatrics מחודש אוקטובר 2006.


The incidence of anemia in an Israeli population: A population analysis for anemia in 35,512 Israeli infants aged 9-18 months.

Meyerovitch J, Sherf M, Antebi F, et al

Pediatrics 2006;2006;118:e1055-e1060.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה