בריאות הציבור-קידום בריאות

רכיבי שמן זית – מגנים ומשפרים פעילות מערכת הדם / מאת עורך מדור תזונה, פרופ’ זכריה מדר

על יתרונותיה של הדיאטה הים תיכונית לבריאות מדובר רבות. אחד ממרכיבי המזון של דיאטה זו המייחסים אליו יתרונות הוא שמן הזית. ככלל, צריכת רכיבי מזון העשירים בתרכובות פנוליות יכולים לשפר את פעילות המערכת הווסקולרית וכן להגן בפני התפתחות מחלות לב.

בנובמבר השנה (2005) פורסם מאמר ב- 46:1684J Am Coll Cardiol , תאר מחקר אשר מטרתו היתה להעריך ולעקוב אחרי האפקטים של התכולה הפנולית אשר בשמן זית (virgin olive oil) על הריאקטיביות האנדותליאלית בבני אדם.

ידוע שוזודילציה של האנדותליום מופרעת במצב לאחר ספיגה (postprandial state) ומצבי עקה חמצונית  (oxidative stress), כל אלו יכולים למלא תפקיד מפתח בהתפתחות מחלות ווסקולריות.

על מנת לבחון זאת, החוקרים הציבו את השאלה האם מתן ארוחה המכילה שמן זית (virgin) עשיר בתרכובות פנוליות יכול לשפר את התפקוד האנדותליאלי בחולים היפרכולסטרלמים.

החולים קבלו שתי ארוחות בוקר בצורה אקראית ובהצלבה.

מספר ימים לפני הניסוי, מתנדבים אלו נתבקשו להימנע מצריכת רכיבי מזון עשירים בפנולים כמו, מיצים שונים, יין ועוד. בצורה אקראית הם קבלו שתי ארוחות בימים שונים עשירה (שמן זית) או עניה בפנולים (שמן זית שהורחקו ממנו הפנולים).

כעבור 4 שעות נמדדה מידת ,(IRH) Ischemic reactive hyperemia תוך שימוש בלייזר דופלר במצב הבזלי וכעבור 2 ו- 4 שעות אחר מתן הארוחה. נמדדו גם פרמטרים שונים בדם. ביניהם רמת ניטריטים המהווה אינדיקציה לשחרור ;NO הפועל כמרחיב כלי דם.


התוצאות הראו שארוחת הבוקר עשירה בפוליפנולים שיפרה את התפקוד האנדותליאלי (תמונה), שיפור זה לווה בעליה ברמת הניטריטים (P<O.01) ובמקביל עליה קטנה באנזימים המזרזים חמצון (lipoperoxdes) ופרוסטגלנדינים, כל זה בהשוואה לארוחה דלת פנולים.

נמצאה קורלציה חיובית משמעותית (P<O.01) בין רמות הניטריטים וזירוז (שיפור) הפעילות האנדותליאלית כבר שעתיים לאחר מתן הארוחה עשירת הפנולים. יתירא מזו, נמצאה קורלציה שלילית בין IRH ורמות הליפופראיקסידזות (P<O.05) והפרוסטגלנדיים.


תוצאות אלו, מראות שפוליפנולים מפעילים את השפעתם להגנה בפני מחלות לב, שדווח עליה בעבר, דרך מערכת NO, זאת בנוסף להשפעה על הפרמטרים הנמצאים בקורלציה עם מחלות לב, כמו מניעת חמצון .LDL אפקט זה התבטא גם בירידה בעקה החיצונית. לפיכך, נתן להסיק שצריכה של דיאטה המכילה תרכובות פנוליות הבאות משמן זית, נראית כמסוגלת למנוע את חוסר התפקוד האנדותליאלי, הכרוך בצריכה גבוהה של שומן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה