בריאות הציבור-קידום בריאות

האם הירידה במשקל ובמדדים המטבולים של מטופלים שעברו ניתוח בריאטרי באה גם לידי ביטוי בשיפור במדדים פסיכולוגים ?

ממצאי מחקר שהוצגו בקונגרס הארופאי לעינייני השמנת-יתר מעידים כי ניתוחים בריאטרים מסייעים לחולים להוריד ממשקל גופם וגוררים שיפור בכמה משתנים מטבוליים הנלווים להשמנת היתר, אך בחולים עדיין מתקבל דירוג נמוך בפרמטרים הפסיכולוגיים של איכות החיים, בהשוואה לחולים הסובלים ממחלות כרונית אחרות.

החוקרת הראשית, ד”ר Leopold, מסבירה כי קשה לטפל בחולים לאחר ביצוע הניתוח, אפילו כאשר מופיעה בעקבותיו הצלחה מסוימת. היא מוסיפה כי על הרופאים לזכור כי במהלך תקופת המעקב שלאחר הניתוח החולים עדיין סובלים מהשמנת-יתר. עוד היא מציינת כי מעניין יהיה לגלות מה יהיו התוצאות מבחינת איכות חיי החולים לאחר 10 שנים ומעלה ממועד הניתוח, כאשר הם יאבדו עוד ממשקל גופם ואולי יופיע גם שיפור נוסף בתיפקודם הגופני.

החוקרים העריכו את איכות חייהם של חולים שעברו קשירת קיבה בניתוח לפרוסקופי בכדי להבין טוב יותר את השפעת הניתוח על חיי החולים.

החולים השתמשו ב-8 תת-סקאלות של שאלוני ה-SF-36 בכדי להעריך את איכות חיי החולים שהצליחו לאבד ממשקלם לאחר הניתוח. במסגרת הסקאלות שבחנו את התיפקוד הגופני בחולים נבדקו דירוגי התיפקוד הגופני, מרכיבים גופניים של התיפקוד המקצועי, כאבים גופניים, ותפיסות הבריאות הגופנית. במסגרת הסקאלות שבחנו את תיפקודם הנפשי של החולים נבדקה תחושת החיוניות שלהם, תיפקודם החברתי, מרכיבים רגשיים של התיפקוד המקצועי ובריאותם הנפשית.

במחקר השתתפו 105 חולים, 92 נשים ו-13 גברים. גילם הממוצע היה 37.9 שנים (טווח של 19.5-58.9 שנים). גובהם הממוצע של הנבדקים היה 1.68 מטרים ומשקלם הממוצע עמד על ערך של 131.8 ק”ג לפני הניתוח. ערך ה-BMI הממוצע בנבדקים עמד על 46.9kg/m2 לפני הניתוח.

לאחר 22.4 חודשים מילאו החולים את שאלוני ה-SF-36. במועד זה הושגה ירידה ניכרת במשקל גופם של 83 הנבדקים שמילאו את השאלונים, כך שמשקלם הממוצע לאחר הניתוח עמד על ערך של 107.0 ק”ג, בהשוואה למשקל של 132.1 ק”ג לפני הניתוח, וערך ה-BMI הממוצע שלהם פחת מ-47kg/m2 ל-38kg/m2.

בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, דירוגי הנבדקים הממוצעים לאחר הניתוח בתת-הסקאלות של השאלונים היו נמוכים ב-4% בנוגע לתיפקוד הגופני וב-7% בנוגע לתיפקוד הנפשי.

בהשוואה לחולים הסובלים מסוכרת ומיתר לחץ-דם, הופיעו בקבוצת הנבדקים הנוכחית דירוגים גבוהים בסקאלת התיפקוד הגופני (דרוג ממוצע של 47 לעומת 35 בחולי סוכרת ו-45 בחולים הסובלים מיתר לחץ-דם). אולם, בתת-הסקאלות של התיפקוד הנפשי, התקבלו דירוגים נמוכים יותר (דרוג ממוצע של 47 לעומת 48 בחולי סוכרת ו-49 בחולים הסובלים מיתר לחץ-דם).

ד”ר Leopold מסכמת כי הממצאים מעידים שבכדי להשיג איכות חיים גבוהה לאחר הניתוח יש צורך ביותר מירידה במשקל החולה. אולם, היא מדגישה גם כי סביר שהחולים עדיין מוגבלים במידה מסוימת בשל משקלם וכי דרוש מעקב נוסף אחר חולים שהגיעו למשקל הקרוב יותר למשקל תקין.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה