בריאות הציבור-קידום בריאות

סריקת CT של הסינוסים מסייעת באבחון רינוסינוסיטיס כרוני בילדים (Arch Otolaryngol Head Neck Surg)

סריקה טומוגרפית ממוחשבת (CT) של סינוסי ה-paranasal מראה דיוק אבחנתי מעולה, רגישות וספציפיות טובות באבחון רינסינוסיטיס כרוני (CRS) בילדים.

החוקרים כותבים כי בהתחשב בהשלכות הבריאותיות של CRS, בהוצאות הטיפול המשמעותיות, ובעובדה שהתוצאות משתנות מאוד בין האבחנות החופפות האפשריות, חשוב לדייק באבחון של CRS בילדים. הם מוסיפים כי טרם נבדק הדיוק האבחנתי של סריקת ה-CT של סינוסי ה-paranasal בילדים.

שתי קבוצות ילדים שעברו CT של סינוסי ה-paranasal נבדקו פרוספקטיבית במחקר רב-מרכזי זה. הקבוצה הראשונה (חולים) הכילה 66 ילדים שעברו CT כהכנה לניתוח סינוסים אנדוסקופי, ואילו הקבוצה השניה (נבדקי ביקורת) הכילה 192 ילדים שעברו CT מסיבות שאינן קשורות לסינוסיטיס. מערכת ה-Lund-MacKay שימשה לדרוג סריקות ה-CT של הסינוסים, ועקומת ROC שימשה להערכת הדיוק, הרגישות והספציפיות של האבחנה ויכולת החיזוי.

הגיל הממוצע בקבוצת החולים היה 8 שנים ודרוג ה-Lund הממוצע עמד על ערך של 10.4 (95%CI 9.2-11.5). הגיל הממוצע של נבדקי הביקורת היה 9 שנים ודרוג ה-Lund הממוצע היה 2.8 (95%CI 2.4-3.2). השטח תחת עקומת ה-ROC היה 0.92  (P < .001), דבר המעיד על רמת דיוק דיאגנוסטית מעולה.

רגישות בדיקת ה-CT עמדה על ערך של 86% והספציפיות על ערך של 85%. לדרוג Lund של 2 או פחות מכך ערך חיזוי שלילי מעולה ולדרוג Lund של 5 או יותר ערך חיזוי חיובי מעולה, המצביע על מחלה אמיתית.

החוקרים כותבים כי סריקת ה-CT של הסינוסים מראה דיוק אבחנתי מעולה באבחון CRS בילדים, עם רמות רגישות וספציפיות מצוינות. אולם, ערך החיזוי שלה תלוי בשכיחות ה-CRS באוכלוזיה הנבדקת.

החוקרים מציינים כי ממצאים אקראיים אודות סריקות CT של הסינוסים היו שכיחים פחות בילדים מאשר בקרב מבוגרים ללא CRS, דבר המעיד כי קבלת תוצאות מסוג false-positive סבירה פחות בסריקות ה-CT בילדים. הם מזהירים כי אין להשתמש באף בדיקה יחידה באבחון CRS בילדים.

החוקרים כותבים כי על הרופאים להתאים את תוצאות סריקות ה-CT בהתאם לרמת הדיוק האבחנתי של סריקות ה-CT ולהביא בחשבון את האפשרות של חפיפה קלינית עם אבחנות אחרות ואת המאפיינים הקליניים האחרים של מופע המחלה בכדי לתת את האבחנה המיטבית. הם מסכמים כי בכדי לאבחן CRS בילדים יש להתייחס לסריקת ה-CT כאל בדיקה נוספת במסגרת האבחון.

Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2004;130:1029-1032

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה