בריאות הציבור-קידום בריאות

השפעת FES על אסימטריה בהליכה אצל ילדים הסובלים משיתוק מוחין

שלומית בושי עורכת מדור פיזיותרפיה

 הליכתם של ילדים הסובלים משיתוק מוחין מאופיינת במרכיבים אסימטריים, ולרוב ההליכה היא על קצות האצבעות.

הליכה ממושכת על קצות האצבעות מובילה לקיצור של היחידה גיד-שריר ולירידה בתפקוד, ולפיכך הילדים הללו זקוקים להתערבות טיפולית על מנת לשמר את טווחי התנועה ולשפר את תבנית ההליכה.

אלטרנטיבה לשיטות הטיפוליות הנהוגות כיום לשיפור ההליכה עשויה להיות שימוש בגירוי חשמלי פונקציונלי ( functional electrical stimulation, FES).

FES היא שיטה יעילה בסיוע להליכה אצל מבוגרים, אך עדיין אין מחקר מספיק לגבי יעילותו בילדים, ולמידת קבלתם של ילדים את המכשיר.

מטרות המחקר

מספר מטרות עמדו בפני החוקרים. הם ביקשו לכמת את מידת האסימטריה בהליכה של קבוצת ילדים ניידים הסובלים משיתוק מוחין מסוג המיפלגיה, להעריך את ההשפעה שיש ל- FES על הליכתם, וכן להעריך את מידת הקבלה של הילדים את המכשיר.

שיטת המחקר

נבחרו 12 ילדים הסובלים משיתוק מוחין מסוג המיפלגיה. מכשיר ה- FES החליף כל סד שהיה קיים אצל הילדים והפעיל גירוי חשמלי לדורסיפלקסורים של הקרסול בזמן ההליכה.

נמדדו אצל הילדים פרמטרים שונים של ההליכה לפני, במהלך ולאחר הפעלת המכשיר.

כמו כן, המשתתפים התבקשו למלא שאלון על מנת להעריך את חוות דעתם על המכשיר.

תוצאות המחקר

האסימטריה הגדולה ביותר בין הגפיים נמדדה בשלבי ה- heel-toe contact  ו- double stance.

בעקבות הגירוי החשמלי נצפה שיפור בדפוס שלב ה- heel-toe contact ובסימטריה. כמו כן, נצפתה מגמה ברורה של ירידה בזמן ה- pre swing double stance ברגל הפגועה והתקרבות לסמטריה.

זמני ה- swing וה- stance היו קרובים לסימטריה עם וללא הגירוי החשמלי.

קבלתם של רוב הילדים את המכשיר היתה טובה על פי השאלונים.

מסקנות

גירוי חשמלי פונקציונלי FES עשוי להיות אמצעי טיפולי יעיל כאשר משתמשים בו לשיפור תבניות אסימטריות של הליכה ולשיפור התפקוד.

כותבי המחקר טוענים כי יש צורך במחקר נוסף על מנת לקבוע קריטריונים לפיהם ניתן יהיה לדעת  מי מהמטופלים יוכל להפיק תועלת מירבית מהמכשיר.

Durham S, Eve L, Stevens C, Ewins D. Effect of functional electrical stimulation on asymmetries in gait of children with hemiplegic cerebral palsy. Physiotherapy. 2004;90(2):82-90.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה