בריאות הציבור-קידום בריאות

השפעת סטרוניום רנלאט על הסיכון לשברי חוליות בנשים פוסטמנופאוזליות, מתוך JC 410 , ה- NEJM

שברים בחוליות, אחת התוצאות החמורות של אוסטאופורוזיס, גורמים לכאבי גב חדים וכרוניים, עיוותים בעמוד השדרה והפחתה בהישרדות בדומה לשברים בירך. מבחינה כלכלית העומס של פגיעות אלו על מערכת הבריאות הוא משמעותי, פגיעות בחוליות מנבאות שברים נוספים בחוליות, אפילו בתוך שנה, וכן  שברים באתרים נוספים.

הנזק המבני האופייני לאוסטאופורוזיס ושבירות העצמות נובעים מהפרעה ביצירת העצם ועלייה בספיגתה. ביספוספנטים (bisphosphonates) ו raloxifene- מפחיתים את קצב תהליך העיצוב מחדש של העצם (remodeling), כלומר מפחיתים את קצב הספיגה אך גם את קצב הבנייה של העצם. העלייה בצפיפות העצם שתועדה במחקרים שבחנו טיפולים אלו, נובעת ממינרליזציה שניונית של רקמת העצם הקיימת, אך אין שחזור של מסה ומבנה העצם.

מחקרים קליניים מסוג 2 phase הראו ש-strontium ranelate, טיפול פומי המשפיע על תהליך העיצוב מחדש של העצם, מעודד יצירת עצם ומעכב את ספיגתה ובכך מפחית את הסיכון לשברים בחוליות ומעלה את צפיפות העצם.

מטרת המחקר שלפנינו היא להעריך את יעילות הטיפול ב- strontium ranelateבמניעת שברים בחוליות. החוקרים הקצו אקראית כ- 1650 נשים פוסט-מנפאוזליות עם אוסטאופורוזיס ולפחות שבר חולייתי אחד לקבלת טיפול פומי ב- 2 g strontium ranelate פעם ביום או פלצבו למשך 3 שנים.

שתי הקבוצות קבלו תוספת סידן וויטמין D לפני תחילת המחקר ובמהלכו. צילומים של עמוד השדרה נערכו מידי שנה ומדידות של צפיפות העצם נעשו כל 6 חודשים.

שברים חולייתים חדשים התרחשו בפחות מטופלים בקבוצת ה-strontium ranelate בהשוואה לקבוצה שטופלה בפלצבו, עם הפחתה בסיכון של 49% בשנה הראשונה ו41%- במהלך 3 שנות המחקר. Strontium ranelate העלה את צפיפות העצם בתום תקופת המחקר במעל 14% בעמוד השדרה המותני ובמעל 8% בצוואר הירך, הבדלים שהיו מובהקים סטטיסטית. לא היה הבדל משמעותי בין הקבוצות בשיעור האירועים השליליים החמורים.

לסיכום, בנשים פוסט-מנפאוזליות עם אוסטאופורוזיס טיפול פומי ב-strontium ranelate g 2 ביום מביא לירידה בסיכון לשברים בחוליות באופן מהיר יעיל ובטוח.

הערת העורך: תוצאות מחקר זה מרמזות על פריצת דרך נוספת בטיפול באוסטאופורוזיס אשר יחודו הינו לא רק במניעת ספיגת העצם אלא בבנייתה המשמעותית. יש רק לקוות כי בקרוב יעמוד לרשותנו אמצעי יעיל זה.


Immunoproliferative Small Intestinal Disease Associated with Campylobacter

The Effects of Strontium Ranelate on the Risk of Vertebral Fracture in Women with Postmenopausal Osteoporosis. P J  Meunier et al. NEJM, Volume 350:459-468, January 29, 2004 למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה