בריאות הציבור-קידום בריאות

מהו הטיפול היעיל ביותר לדלקת חריפה של האוזן התיכונית ? BMJ , מתוך jc 407 +שאלת השתלמות

Clinical efficacy of three common treatments in acute otitis externa in primary care: randomised controlled trial. Frank A M van Balen, W Martijn Smit, Nicolaas P A Zuithoff, Theo J M Verheij.

BMJ  2003;327:1201-1205 (22 November), doi:10.1136/bmj.327.7425.1201

למאמר

דלקת חריפה של האוזן החיצונית, Acute otitis externa, היא תלונה שכיחה במסגרת המרפאה הראשונית. אוטיטיס אקסטרנה שכיחה יותר בחודשי הקיץ, כמו כן ישנה שכיחות גבוהה יותר של המחלה באקלים לח וטרופי בהשוואה לאקלים מתון. הגורם היחיד שהוכח כקשור במחלה הוא… שחיה.

הפתוגנים השכיחים הגורמים לאוטיטיס אקסטרנה הם Pseudomonas aeruginosa, Staphylococcus epidermides, Staphylococcus  aureus, ו-Streptococcus pyogenes. פטריות או שמרים ניתן לבודד באוטיטיס אקסטרנה במטופלים מדוכאי חיסון.

הטיפול המקובל כיום הוא הטרייה המלווה בחבישה וטיפול מקומי בתכשירים חומציים (acidifying) או אנטי-מיקרוביאלים (antimicrobial), עם או ללא קורטיקו-סטרואידים. רוב הרופאים רושמים טיפות אוזניים אנטיביוטיות, חלקם בתוספת סטרואידים. תרופות מקומיות יעילות יותר מפלצבו, אך חסר מידע בנוגע לטיפול המועדף.

מחקר זה בחן את היעילות הקלינית של טיפות אוזניים המכילות חומצה אצטית (acetic acid), סטרואידים וחומצה אצטית או סטרואידים ואנטיביוטיקה כטיפול באוטיטיס אקסטרנה חריפה במרפאה הכללית.

נכללו במחקר 213 מבוגרים עם אוטיטיס אקסטרנה חריפה. התוצאה העיקרית שנבחנה היא משך התסמינים בכל אחת מזרועות הטיפול בהתאם לרישום שבצעו המטופלים. תוצאות משניות שנבחנו היו שיעור הריפוי וחזרת התסמינים לאחר 21 עד 42 ימים.

מתוצאות המחקר עולה כי משך התסמינים הממוצע היה 8 ימים בקבוצת הטיפול בחומץ, 7 ימים בקבוצת הטיפול בסטרואידים וחומץ,  ו – 6  ימים בקבוצה שטופלה בסטרואידים ואנטיביוטיקה.

שיעור הריפוי הכולל היה כ-40% כעבור שבוע, כ-70% כעבור שבועיים ו-75% כעבור שלושה שבועות.

בהשוואה לקבוצה שטופלה בחומץ בלבד, הרי שבקבוצות שטופלו בסטרואידים וחומץ או סטרואידים אנטיביוטיקה – היה שיעור גבוה משמעותית של מטופלים שנרפאו כעבור שבועיים ושלושה שבועות.

הישנות התסמינים לאחר 21 עד 42 יום התרחשה בכ-30% מהמטופלים והיתה נמוכה משמעותית בקבוצה שטופלה בסטרואידים וחומצה אצטית או סטרואידים ואנטיביוטיקה, בהשוואה לקבוצה שטופלה בטיפול חומצה אצטית בלבד.

לסיכום, טיפות אוזניים המכילות קורטיקוסטרואידים יעילות יותר מטיפות המכילות חומצה אצטית בטיפול באוטיטיס אקסטרנה חריפה במרפאה הראשונית. כמו כן,  יעילות הטיפול בסטרואידים וחומצה אצטית שווה ביעילותה לטיפול בסטרואידים ואנטיביוטיקה.

הערת העורך: המחקר מחזק ומבסס את הגישה המוצעת של טיפול משולב בסטרואידים וחומצה אצטית או סטרואידים ואנטיביוטיקה באוטיטיס אקסטרנה חריפה..

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה