חלב אם – מקור לחיידקים טובים



Human  milk is a source of lactic acid bacteria for the infant gut

Martin R, Langa S, Reviriego C et al

J Pediatr 2003:143:754-8

מהיכן מגיעים חיידקים פרו-ביוטיים לחלב אם?
 

חלב אם הוא נוזל סטרילי וכאשר נמצאים חיידקים בחלב אם, לא קשה להראות שחיידקי העור מסביב לפטמה הם המזהמים את החלב בזמן ההנקה. חיידקים אלה הם בדרך כלל סטפילוקוקים וסטרפטוקוקים וביניהם כידוע יש גם זנים  פתוגניים. הודות לתכונות  ההגנתיות של החלב, מעוכבים החיידקים מלחולל נזק לתינוק. כמובן שהאימונוגלובולינים הנמצאים בחלב אם, וכן הכדוריות הלבנות והחומרים האנטי-חיידקים הבלתי ספציפיים, אלה הם המונעים את הזיהום.


עד כה התמקד המחקר בחיידקי חלב האם, בחיידקים להם פוטנציאל פתוגני אך  טרם נבדקה נוכחות החיידקים הפרוביוטיים. אותה קבוצת חיידקים, חיידקים הפרו-ביוטיים,  המשפרת את חסינות המעי כנגד זיהומים שונים כגון זיהום בוירוס הנפוץ הגורם לשלשול הרוטהירוס. ידענו גם כי בחלב האם חומרים פרה- ביוטיים כגון האוליגו- סכרידים המעודדים את התרבות החיידקים הפרוביוטיים. אבל השאלה היא מהיכן מגיעים  חיידקים אלו, החיידקים הפרוביוטיים עצמם  ? תשובה לשאלה זו נמצאת במחקר המונח לפנינו.

במחקר נעשה ניסיון לבודד חיידקי חומצה לקטית מחלב אם הנחשדים  כמקור לחיידקים הפרוביוטיים במעי היונק. החוקרים  בדקו  לא רק את חלב האם עצמו אלא גם לקחו משטחים מהפטמה, מעור השד ומהפות של האם וכן נבדקו חיידקים מהצואה ומפה התינוק. בשיטות מולקולריות זיהו החוקרים את הזנים השונים של החיידקים והשוו ביניהם לבין המקורות השונים שמהם נאספו.


התוצאות

החוקרים גילו שבכל שמונת הדגימות של חלב אם שנלקחו, נמצאו חיידקים פרוביוטיים.  כמותם נעה  בין 4000 לבין 50000 cfu   למיליליטר חלב, דהיינו כמות לא מבוטלת. החוקרים בודדו את הזנים השונים של החיידקים והראו, כי זני החיידקים הפרוביוטיים הנמצאים בחלב אם, בפטמה בצואת התינוק ובפיו שונים מהחיידקים  שנמצאו בעור השד או באברי המין של האם. 

רוב הדגימות מחלב אם ומשטחים מהפטמות הכילו את החיידק Lactobacillus gasseri או Enterococcus faecium. 

דיון

Lactobacillus gasseri ידוע כחיידק פרוביוטי ויעילותו אינה מוטלת בספק.  לגבי החיידק השני, Enterococcus faecium יש לציין כי עד כה הוא לא נחשב כחיידק פרוביוטי. יש זני אנטרוקוקי להם אפילו תכונות אלימות. התכונות של ה Enterococcus faecium  שנמצא   נבדקו, והתברר שאינו אלים. אם אמנם מדובר כאן בחיידק פרוביוטי אמיתי טרם  הוברר.

מממצאי המחקר החוקרים העלו את ההנחה הבאה: חלב האם והפטמה מהווים יחידה פונקציונלית אחת השונה לגמרי מעור השד או אזורים מרוחקים יותר מהפטמה. בחודשים האחרונים של ההריון צינורות החלב מתרחבים בצורה נכרת וכמויות קטנות של קולסטרום מופרשות לעיתים קרובות. קולוסטרום זה, יוצר שכבה דקה של קרקע מזון על גבי הפטמה ובה  מתרבים החיידקים הפרוביוטיים בעיקר ה lactobacilli וה bifidobacteria.. חיידקים אלה נספחים לחלב האם בזמן ההנקה ומתפזרים ומתרבים במעי התינוק.

המאמר הופיע ב Journal of Pediatrics מחודש דצמבר 2003.

העורך שואל:   מה היה ידוע לפני שנכתב מאמר זה, ומה מחדש לנו המאמר?

ידענו שחלב אם הוא נוזל סטרילי. ידענו גם שעל הפטמה ועל עור השד נמצאים חיידקים, והחלב עשוי להזדהם בחיידקים אלה בשלבי ההנקה.  פעילות חיידקים אלה מנוטרלת על ידי התכונות האימוניות של החלב. ידענו עד כה שמדובר בחיידקי העור  שהם סטפילוקוקים וסטרפטוקוקים.

ידענו גם כי חיידקים פרוביוטיים  נמצאים במעי הגס של תינוקות יונקים.. הנתון הנסתר היה מקור החיידקים.  המאמר לפנינו מציע כי הפיטמה ובעיקר הפרשותיה, מהווים קרקע מזון לחיידקים פרוביוטיים ומכאן הם מגיעים לחלב.

השלכה מעשית הנובעת ממחקר זה: אנחנו מלמדים את האמהות המיניקות לנקות את הפטמה לפני ההנקה. אולי פעולה זו מרחיקה החיידקים הטובים? לאור מה שלמדנו,  אולי יש מקום לשנות הוראה זו ?

  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה