בריאות הציבור-קידום בריאות

פדיאטריה – משלנו: naxopren תרופה חילופית לאספירין בקדחת השגרון – מתוך JC 403

 סקירה זו הוכנה על ידי פרופ’ זרם פריאר

קדחת השגרון Rheumatic fever מחלה נפוצה בעבר. לאחר הפוגה של שלושים שנה , עדים אנחנו  לעליה במקרי מחלה זו. בארצות המתפתחות עדיין גבוה מאד מספר החולים הלוקים  במחלה זו. שיטות הטיפול במחלה  לכן  עניין אקטואלי. במשך דורות מתן aspirin היה הטיפול המקובל לקדחת השגרון, לחום ואפילו כאשר נצפו כבר סימנים קלים לדלקת  בלב- carditis. התגובה ל aspirin בדרך כלל מהירה והסימנים הקליניים של המחלה חולפים תוך  מספר ימים מתחילת הטיפול.

מטרת המחקר  היתה לבדוק את יעילות  ה  naxopren , תרופה מקבוצת ה   NSAIDS    בהשוואה לאספירין  בהשכחת הכאבים והורדת סימני הדלקת.

המחקר התבצע בשבעה מרכזים רפואיים בארץ.  

תכנון המחקר     במחקר השתתפו חולים בגילים  ארבע ועד 18 שנים. האבחנה התבססה  בהתאם לאמות המידה המקובלים על פי ג’ונס the Jones criteria. חלק מהחולים חלו גם בדלקת בלב.  חולים אשר כבר החלו לקבל טיפול אחר, וחולים שסבלו מקדחת שגרון ללא דלקת בפרקים, לדוגמא חולי מחלת ה chorea ,לא נכללו במחקר. כל חולה נבדק הן על ידי רוימטולוג והן על ידי מומחה למחלות לב ילדים.

באקראי התקבלו חולים לקבוצה שקיבלה אספירין או לחלופין לקבוצה שנטלה נפרוקסן. המחקר לא היה כפול סמיות,  הרופאים וההורים ידעו איזה משני הטיפולים ניתן לחולה. מינון האספירין היה 80 ועד 100 מ”ג/ק”ג ליום. המינון השתנה לפי ממצאי רמת התרופה בדם. התרופה ניתנה ארבע פעמים ביום. המינון של נקסופרן 15 ועד 20 מ”ג/ ק”ג/ליום מחולק לשתי מנות בלבד. הטיפול נמשך כל עוד נמצאו סימנים קליניים למחלה ואף שבוע לאחר ירידת  שקיעת הדם לרמה תקינה, – בממוצע תקופה של ארבעה עד שמונה שבועות. בדיקות מעבדה נעשו בסוף השבוע הראשון למחלה ומידי  שבועיים לאחר מכן.

התוצאות – לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות, הסימנים הקלינים חלפו כעבור  שלושה ימים.  שקיעת הדם חזרה לרמה תקינה כעבור 24 ימים בממוצע בשתי הקבוצות. לעומת זאת אחוז תופעות הלוואי היה גבוה יותר בקבוצה שקיבלה אספירין. בחולים שקבלו אספירין נצפתה עלייה באנזימי הכבד בחמישים אחוזים. ברור שבתום הטיפול ממצאים אלה חלפו מעצמם. בקבוצת הנקסופרן חולה אחד התלונן על תלונות דיספפטיות והזדקק למתן נוגדי חומצה.

בדיון החוקרים מונים היתרונות  במתן נקסופרן  ומוסיפים כי רק מספר קטן סבלו מתופעות לוואי. נקסופרן  ניתן פעמיים ביום   ומינון של אספירין  ארבע פעמים ביום.  נקסופרן, אפשר לתת כסירופ מה שאין כן באספירין. שני הבדלים אלה מעלים את ההיענות לטיפול בנקסופרן.

סיבוך נדיר אך רציני לטיפול באספירין הוא הופעת תסמונת Reye. כאשר הקשר בין אספירין לבין תסמונת Reye התגלה צומצם השימוש באספירין אצל ילדים. 

המאמר הופיע בעיתון   Journal of Pediatrics מחודש ספטמבר 2003


        Naxopren as an alternative to aspirin for the treatment of arthritis of rheumatic fever: a randomized trial., Hashkes PJ, Tauber T, Somekh E, et.al. J Pediatr 2003;143: 399-401

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה