Monitoring Depression in Patients Undergoing Alpha-Interferon and Ribavirin Therapy for Hepatitis C

Irena Alexandra Wright,MSN,RN,CGRN
Gastroenterology Nursing Vol.23,Number 6
נטור דיכאון אצל חולי HCV העוברים טיפול ב Alpha-Interferon ןRibavirin

מספר החולים עם HCV גדל והולך כשלרוב מקור ההדבקה הינו משימוש בהזרקת סמים דרך הווריד. טווח הזמן מרגע ההדבקה ועד לאבחון המחלה נע בין 30-10 שנים. במהלך המחלה עלולים להופיע דלקת כבד כרונית, שחמת, וhepato-cellular carcinoma .
כיום הטיפול ב HCV הוא interferon לבד או בשילוב עם ribavirin השימוש בתרופות אלו כרוך בתופעות לוואי. לרוב, לחולים הנוטלים interferon יש תופעות הדומות לשפעת, כפי שמצויין בעלוני ההסבר, דהיינו: כאבי ראש, עייפות וחום וטיפול ב acetaminophen או ibuprofen עלול לגרום גם לדיכאון ועל כך מבוסס מאמר זה.

דיון

בספרות חוקרים את הקשר בין HCV ודיכאון. גילו שבין החולים הסובלים ממחלת כבד לאלו עם HCV קיימת שכיחות גבוהה יותר של הפרעות במצבי רוח. בנוסף אצל אלו עם רקע של הזרקת סמים ו HCV אחוז גבוה יותר של דיכאון מאשר משתמשים בסמים ללא HCV . בהתחשב במידע זה ובתופעות הלוואי הידועות של הטיפול בinterferon יש לעודד את הרופאים לנטר חולים אלו לסימני דיכאון לפני, בזמן, ואחרי טיפול.
בסקירות ספרותיות לא נמצאו הנחיות ספציפיות שמראאת כיצד לגלות או לטפל בחולים אלו. אך היו שני מחקרים שהתייחסו ליכולתם של אחיות ורופאים לדרג את רמת הדיכאון אצל חולים אונקולוגיים. הממצאים משני מחקרים אלו היו זהים: עובדי בריאות לא העריכו נכון את מצב הדיכאון ואת הצורך בשימוש בכלים המיועדים לאמדן רמות דיכאון.
יש לאמוד את מצבם הנפשי של חולי HCV עם היסטוריה של מחלת נפש לפני, בזמן ואחרי טיפול. את יתר החולים יש לנטר באופן שגרתי לתופעות לוואי neuropsychiatric .
בעזרת כלי לאומדן עצמי החולים יעריכו את מצבי הרוח של עצמם וכן הצוות הרפואי המטפל יוכל לאמוד במדויק יותר את מצב רוחם של החולים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה