פסיכיאטריה

חשיבות איכות הכנת המעי על התוצאות ארוכות הטווח של בדיקות קולונוסקופיה (Am J Gastroenterol)

בקרב מטופלים עם הכנת מעי סבירה או גרועה תועדו שיעורי זיהוי אדנומות נמוכים יותר וסיכון גבוה יותר לתמותה עקב סרטן מעי גס לאחר בדיקת קולונוסקופיה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת טיב הכנת המעי על תוצאות סרטן מעי גס ורקטום בטווח הארוך. הם בהנו את הנתונים אודות 335,466 משתתפים בגילאי 50 שנים ומעלה שהשלימו בדיקת סקר קולונוסקופיה באוסטריה לאורך תקופה של עשר שנים (2012-2022).

איכות הכנת המעי נקבעה באמצעות מדד Aronchick Scale לפי סולם של חמש נקודות וסווגה כמצוינת, טובה, סבירה, גרועה, או לא מספקת. ניתוח סטטיסטי וניתוח זמן-עד-אירוע שימשו להערכת ההשפעה של איכות הכנת המעי על זיהוי אדנומה ותמותה עקב סרטן מעי גס לאחר בדיקת קולונוסקופיה.

מהנתונים עולה כי ב-37% מהפרוצדורות דווח על הכנת מעי מצוינת, ב-48% ההכנה הייתה טובה, ב-11% תוארה הכנה סבירה, 3% מהפרוצדורות הושלמו עם הכנה גרועה וב-1% מהמקרים ההכנה לקראת הבדיקה האנדוסקופית לא הייתה מספקת.

עם החמרת דרגת הכנת המעי, הסיכוי לזיהוי אדנומה, פוליפים בסיכון גבוה, נגעים ססילים משוננים, או אדנומה משוננת, פחת משמעותית. באלו עם הכנסה לא-הולמת של המעי, הסיכוי לזיהוי אדנומות עמד על 0.53 והסיכוי לזיהוי נגע ססילי משונן או אדנומה משוננת עמד על 0.53.

הסיכון לתמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום לאחר קולונוסקופיה היה גבוה יותר מכפליים עם הכנה סבירה או גרועה של המעי וגבוה יותר מפי ארבע עם הכנה לא-הולמת.

הסיכון המצטבר לתמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום לאחר עשר שנים עמד על 0.14% עם הכנה מצוינת/טובה של המעי, לעומת 0.41% עם הכנה סבירה או גרועה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בחשיבות הרבה של הכנת מעי לצורך השלמת בדיקת קולונוסקופיה באיכות טובה עם השפעה על תוצאות סרטן מעי גס ורקטום. הם קוראים לנקוט בצעדים לשיפור ניקוי המעי והקפדה על הכנה טובה או מצוינת של המעי לפני בדיקות סקר אלו.

Am J Gastroenterol, Jul 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה