פסיכיאטריה

תסמינים נוירו-פסיכיאטריים בזאבת – ההתייצגות שנוטים להתעלם ממנה (eClinicalMedicine)

לופוס זאבת ויקיפדיה

תסמינים נוירופסיכיאטריים, כולל סיוטים ליליים ו”סיוטי יום” הזייתיים, עשויים להיות היבט חשוב יותר של זאבת אדמנתית מערכתית (SLE) מכפי שהוכר בעבר, על פי מחקר שיטות מעורבות איכותיות שפורסם ב-eClinicalMedicine של The Lancet Discovery Science. הממצאים העלו כי תסמינים נוירו-פסיכיאטריים אלו יכולים לפעמים להופיע כפרודרומליים ובפעמים אחרות לשמש כאזהרה מוקדמת להתלקחות הקרובה.

מניתוח התוצאות, עלו מספר ממצאים עיקריים-

ראשית, ההתייצגות הראשונה של כל סימפטום נוירו-פסיכיאטרי התרחשה רק סביב הופעת תסמינים אחרים של SLE כחמישית עד שליש מהזמן. למעשה, יותר ממחצית מהחולים עם SLE שחוו הזיות או אשליות/פרנויה אמרו שהם התרחשו יותר משנה לאחר שחוו לראשונה את תסמיני ה-SLE האחרים שלהם. חוויות החולים היו שונות מבחינת האם הם האמינו שהתסמינים הנוירו-פסיכיאטריים שלהם קשורים ישירות ל-SLE שלהם או למחלה ראומטית אחרת.

נושא שני התמקד בזיהוי דפוסים של סימפטומים נוירו-פסיכיאטריים והופעת התלקחות מחלה. “לדוגמה, מספר מטופלים תיארו כיצד הם חשו שסוגים מסוימים של תסמיני דיכאון ניתנים לייחס ישירות לדלקת פעילה, בשל זמן הופעתה והבדלים בסוג ובעוצמה, ביחס למצב הרוח הירוד יותר שלהם” אמר המחבר הראשי של המחקר.

נושא שלישי התרכז בסיוטים ו”סיוטי יום” כסימפטום פרודרומלי ואילו הנושא האחרון שעלה מהממצאים היה שמטופלים אובחנו בטעות עם מצבים פסיכיאטריים או פסיכוסומטיים זמן קצר לפני שקיבלו אבחנה של המחלה הראומטית שלהם.

לכתבה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה