פסיכיאטריה

תוצאות מבטיחות בטיפול בקוצב וגאלי לדיכאון עמיד בישראל

דכאון DEPRESSION אשה WOMEN
בחודש מאי, בסיומו של כנס האיגוד הפסיכיאטרי השנתי, הוצגו לראשונה נתוני המשך של יעילות ובטיחות ב-14 חולי דיכאון קשה לטיפול (DTD), מהמרכז הרפואי שיבא ומהמרכז הרפואי לב השרון, אשר טופלו בקוצב הוגאלי VNS.

סיכום התוצאות הינו תוצר של שיתוף פעולה מתמשך בין בית חולים שיבא תל השומר למרכז לבריאות הנפש לב השרון, אשר הציגו לראשונה תוצאות טיפול של מטופלים ב- VNS ביוני 2022 וכעת מעדכנים בתוצאות המשך- שיפור במדדי הדיכאון והפחתת אובדנות, במעקב של 24 חודשים.

שני הרופאים אשר טיפלו ועקבו אחר 14 המטופלים הם ד”ר יואב דומני, מנהל מחלקה ג’ ויחידה לטיפולים מתקדמים בהפרעה רגשית, המרכז הרפואי שיבא תל השומר, וד”ר כפיר פפר, מנהל מחלקה פעילה א’ והיחידה לטיפולים מתקדמים במרכז הרפואי לבריאות הנפש לב השרון. לשניהם הניסיון המקומי הגדול ביותר בישראל בטיפול בקוצב הוגאלי VNS.

בהרצאה הוצגו ממצאי מעקב של 14 מטופלים שחומרת הדיכאון שלהם נמדדה ע”י שאלון MADRS  ב-4 נקודות זמן:  6 חודשים, 12 חודשים, 18 חודשים ו- 24 חודשים ממועד ההשתלה. נכון למועד הצגת הנתונים, 5 מטופלים השלימו מעקב של 24 חודשים ו-8 מטופלים השלימו מעקב של 18 חודשים.

 למצגת המלאה 

מבחינת מאפייני המטופלים (בממוצע): גיל 51 שנים, 12 טיפולים תרופתיים נוגדי דיכאון , מעל למחציתם עברו אשפוז ממושך לפני הטיפול ב VNS והתנסו באסקטאמין, כל המטופלים התנסו בטיפול בנזעי חשמל (ECT). תוצאות המעקב היו מאוד חיוביות.

ציון MADRS ממוצע  ב- Baseline עמד על 38.4, לאחר תקופת מעקב של 24 חודשים נצפתה ירידה של 70% וציון MADRS הממוצע עמד על 11.6.

מבחינת בטיחות, נצפו אצל חלק מהמטופלים, הפרעות בבליעה וצרידות. ברוב המקרים תופעות אלו חלפו, או שנמשכו רק במהלך הקיצוב.

במסגרת ההרצאה הובאו מספר דוגמאות לאופי המחלה הקשה של המטופלים רובם ככולם כבר עברו מספר טיפולים בנזעי חשמל ונראה ששום טיפול אינו מצליח להיטיב עימם.

בנושא האובדנות, הראה ד”ר דומני שאצל חלק גדול מהמטופלים נצפתה ירידה משמעותית: “ניתן לראות בבירור שהטיפול בקוצב הוגאלי VNS לא רק שמפחית מחשבות אובדניות אובדנות אלא אך ניתן להניח כי מדובר בטיפול שהינו מציל חיים”.  ד”ר דומני אף מוסיף שהייחודיות של טיפול זה הוא בכך שמדובר בטיפול שהוא “משנה מהלך מחלה לאורך תוחלת החיים”, כלומר הופך מחלה קשה ביותר לכזו שניתן להתמודד עימה, השינוי במהלך המחלה הוא דרמטי, אצל חלק יש ירידה דרמטית באשפוזים, אחרים חוזרים לתפקוד וכאמור המחשבות האובדניות פחתו באופן דרמטי.

לדברי ד”ר כפיר פפר, “נתוני הירידה במדדי הדיכאון ובמיוחד במדדי האובדנות מרשימים מאד ותואמים את הספרות המקצועית”.  המחקר הפרוספקטיבי הגדול ביותר שנעשה בתחום כלל 800 מטופלים ב- 61 מרכזים בארה”ב, במעקב של 5 שנים. המאפיינים הקליניים של המטופלים בישראל דומה למאפייני המטופלים במחקר זה, שהדגים שיעורי התגובה של  72%  ושיעורי רמיסיה של 43% (Aaronson et al, 2017).

בוועידה הלאומית לפסיכיאטריה ובריאות הנפש בישראל, ד”ר דומני הראה גם מטא-אנליזות שהדגימו שיעורי רמיסה של 40%, אצל חולים שטופלו באמצעות קוצב וגאלי, אל מול שיעורי רמיסיה של 10% לחולים שלא קיבלו טיפול זה. ד”ר דומני הדגיש כי התוצאות החיוביות התקבלו במחקרים רנדומלי, במטא-אנליזות ובנסיון המקומי.

הטיפול ב-VNS זמין כיום בישראל במימון ציבורי מלא במסגרת תכנית לאומית מטעם משרד הבריאות.

 

למצגת הניסיון המקומי: קוצב וגאלי לטיפול בדיכאון עמיד  (Israel Psychiatric Association’s annual conference, מאי 2023)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה