פסיכיאטריה

הגורמים המשפיעים על היענות ירודה לטיפול (CMAJ)

סל תרופות
מחקר שנערך לאחרונה בקנדה מצא כי מטופלים צעירים שמקבלים טיפול ראשוני מנשים, ומטופלים מבוגרים שמקבלים מרשמים לתרופות רבות הינם בעלי היענות ירודה לטיפול תרופתי

מחקר שנערך לאחרונה בקנדה מצא כי מטופלים צעירים שמקבלים טיפול ראשוני מנשים ומטופלים מבוגרים שמקבלים מרשמים לתרופות רבות הינם בעלי היענות ירודה לטיפול תרופתי. למרות העדויות שמצביעות על תועלת טיפולית מהקפדה על טיפול תרופתי, כ-50% מהמטופלים ברחבי העולם הינם בעלי היענות ירודה לטיפול, וחלקם אף לא נוטלים את הטיפול כלל. היענות ירודה לטיפול מדרגה ראשונה (PMN – Primary Medication Nonadherence) כוללת מקרים בהם המטופל אינו משיג את התרופה תוך תקופה מסוימת לאחר קבלת המרשם, בעוד היענות ירודה מדרגה שניה כוללת מקרים בהם המטופל החל את הטיפול התרופתי אך מסיבה מסוימת הפסיק אותו.

מחקר שנערך בקרב שירותי הטיפול הראשוני בקנדה בחן את הגורמים המשפיעים על PMN, ואת התרופות השכיחות תחת קטגוריה זו. המעקב אחר ההיענות לטיפול כלל שיח עם מטופלים, בני משפחה ורופאים אודות נטילת הטיפול התרופתי. כמו כן נבדקו המערכות הממוחשבות בבתי המרקחת, ובנוסף היו מקרים בהם החוקרים בדקו את רמת התרופה בדם או בשתן.

המחקר כלל 34,243 מטופלים עם 150,565 מרשמים חדשים. היענות ירודה לטיפול מדרגה ראשונה הוגדרה כאי נטילת תרופה חדשה בתוך 6 חודשים מקבלת המרשם. התוצאות הראו כי PMN הייתה הנמוכה ביותר עבור מרשמים שהונפקו על ידי רופאים גברים (OR 0.66) ועבור מטופלים מבוגרים מעל גיל 65 (OR 0.91 עבור כל 10 שנים נוספות). כמו כן, היא הייתה גבוה באופן משמעותי עבור תרופות לטיפול עורי בהשוואה לתרופות שנועדו לטפל בזיהומים (OR 1.36), ונמוכה עבור תרופות לטיפול במחלות קרדיווסקולריות (OR 0.46).

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה