פסיכיאטריה

האם אמנוריאה היפותלמית פונקציונאלית מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם? (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים עם אמנוריאה היפותלמית פונקציונאלית סיכון מוגבר להופעה מוקדמת של מחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעה בתפקוד אנדותל הינו סמן למחלה קרדיוסקולארית קדם-קלינית. לאור שינויים נוירואנדוקריניים שונים, אמנוריאה היפותלמית פונקציונאלית עשויה להיות גורם סיכון ספציפי למגדר למחלות לב וכלי דם בנשים צעירות. מטרת המחקר הייתה לבחון את תפקוד האנדותל בנשים עם אמנוריאה היפותלמית פונקציונאלית, בהשוואה לביקורות עם מחזורים תקינים ונשים שלאחרונה החלו בתקופת המנופאוזה.

מדגם המחקר כלל 30 נשים עם אמנוריאה היפותלמית פונקציונאלית, 29 ביקורות עם מחזורים סדירים ו-30 נשים שהחלו לאחרונה בתקופת המנופאוזה. אמנוריאה היפותלמית פונקציונאלית הוגרה בנוכחות אל-וסת לאורך לפחות שלושה חודשים, רמות אסטרדיול נמוכות מ-50 פיקוגרם/מ”ל, רמות FSH מתחת ל-10 mIU/L ורמות LH מתחת ל-10 mIU/L, לאחר שלילת סיבות אחרות.

מחלת לב וכלי דם קדם-קלינית נקבעה בעזרת EndoPAT 2000 לחישוב מדד RHI (או Reactive Hyperemic Index), כאשר מדד של עד 1.67 מעיד על הפרעה בתפקוד האנדותל.

מהנתונים עולה כי בהשוואה לנשים עם אמנוריאה היפותלמית פונקציונאלית לעומת נשים עם מחזורי וסת סדירים ונשים שהחלו לאחרונה במנופאוזה, רמות אסטרדיול הממוצעות עמדו על 29 לעומת 46.4 ו-10.9 פיקוגרם/מ”ל (p<0.0001), בהתאמה. בנשים עם אמנוריאה היפותלמית פונקציונאלית תועדו ריכוזי אנסולין נמוכים יותר (p=0.0095) וריכוז קורטיזול גבוהים יותר (p=0.0004) בהשוואה לביקורות.

החוקרים מדווחים כי מדדי RHI היה נמוך יותר משמעותית בנשים עם אמנוריאה היפותלמית פונקציונאלית לעומת ביקורות עם מחזורי ווסת ונשים שהחלו לאחרונה בתקופת המנופאוזה (1.8 לעומת 2.2 לעומת 2.2, בהתאמה, p=0.008).

מהנתונים עולה עוד כי ב-35% מהנשים עם אמנוריאה היפותלמית פונקציונאלית תועד מדד RHI של עד 1.67, המעיד על הפרעה בתפקוד האנדותל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על הפרעה בתפקוד האנדותל באחת מבין שלוש נשים עם אמנוריאה היפותלמית פונקציונאלית. מהנתונים עולה כי אמנוריאה היפותלמית פונקציונאלית עשויה להביא לעליה בסיכון למחלת לב וכלי דם קדם-קלינית, מגמה שאינה מוסברת ע”י רמות אסטרוגן נמוכות בלבד.

J Clin Endocrinol Metab, Aug 23, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה