פסיכיאטריה

מאפיינים פסיכו-סוציאליים מנבאים השתתפות בתכנית שיקום לב (Int J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לתמיכה חברתית ואוריינות בריאות השפעה משמעותית על שיעורי השתתפות בתכנית שיקום לב, זאת מעבר לחשיבות של גיל החולה ולוחות הזמנים של התכנית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות ששיקום לבבי מומלץ בהנחיות הבינלאומיות, שיעורי ההשתתפות של חולים בתכניות אלו הם די נמוכים. עד כה זוהו מכשולים רבים להשתתפות בתכניות אלו, אך ההשפעה של גורמים פסיכו-סוציאליים טרם הוגדרה היטב וזו הייתה מטרת המחקר הנוכחי.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 165 חולים לאחר התערבות כלילית מילעורית. התוצא העיקרי של המחקר היה השתתפות בתכנית שיקום לב, תוך בחינת ההשפעה האפשרית של גישה אופטימית, אישיות מסוג D, אוריינות בריאות, דיכאון, תמיכה חברתית וערך עצמי.

מבין 165 החולים שלקחו חלק במחקר, 81 (49.1%) השתתפו בתכנית שיקום לב, רובם היו גברים.

חולים שהשתתפו בתכנית שיקום לב היו צעירים יותר משמעותית (p=0.005), עם רמות גבוהות יותר משמעותית של תמיכה חברתית, בעיקר מבן/בת זוג (P=0.02) ובני משפחה (p=0.05). יתרה מזאת, מדדי אוריינות בריאות היו גבוהים יותר משמעותית בקרב אלו שהשתתפו בתכנית שיקום לב (p=0.03).

מניתוח סטטיסטי עלה כי גיל מבוגר יותר, תמיכה חברתית רחבה יותר, העדר עבודה, השמנת-יתר ויכולת לנהוג במכונית היו כולם מנבאים מובהקים סטטיסטית של השתתפות בתכנית שיקום לב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי זהו המחקר הראשון המדגים את החשיבות של תמיכה חברתית ואוריינות בריאות על השתתפות בתכנית שיקום לב.

Int J Cardiol, Jan 30, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה