פסיכיאטריה

היענות גבוהה לטיפול תרופתי לאיזון יתר לחץ דם בחודשים הראשונים לאחר אירוע מוחי מפחיתה סיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים ונפילות (Hypertension)

במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי היענות גבוהה לטיפול תרופתי כנגד יתר לחץ דם במהלך ששת החודשים הראשונים לאחר אירוע מוחי מלווה בסיכון מופחת לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ונפילות הדורשות אשפוז.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין עדויות עולם-אמיתי רבות אודות התועלת של תרופות לאיזון יתר לחץ דם במניעת סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאחר אירוע מוחי והשפעתן על הסיכון לנפילות. הם בחנו את הקשר בין היענות לטיפול תרופתי לאיזון יתר לחץ דם ובין היארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ונפילות עם צורך באשפוז לאחר אירוע מוחי.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל מבוגרים עם ניפוק חדש של תרופות לאיזון יתר לחץ דם לאחר אירוע מוחי חד שנכללו במאגר Australian Stroke Clinical Registry לשנים 2012-2016). היענות לטיפול תרופתי נקבעה עפ”י רישומי ניפוקי תרופות ובהתאם לשיעור הימים המכוסים במהלך ששת החודשים הראשונים לאחר אירוע מוחי. התצאים שנבחנו בין 6 ועד 18 חודשים לאחר השחרור כללו את שיעור הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים, משלב של תמותה מכל-סיבה, הישנות אירוע מוחי או תסמונת כלילית חדה; כמו גם נפילות הדורשות אשפוז לבית חולים.

מבין 4,076 משתתפים מתאימים (גיל חציוני של 68 שנים; 37% נשים), ב-55% שיעור הימים המכוסים עמד על 80% ומעלה בתוך שישה חודשים מהשחרור מבית החולים. במהלך 12 החודשים הבאים, 360 משתתפים (9%) אובחנו עם סיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי ו-337 חולים (8%) אובחנו עם נפילה שדרשה אשפוז.

לאחר השגת איזון בין הקבוצות, בקרב משתתפים עם שיעור ימים מכוסים של 80% ומעלה תועד סיכון מופחת לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון של 0.68, רווח בר-סמך 95% של 0.54-0.84) ונפילות שדרשו אשפוז (יחס סיכון של 0.78, רווח בר-סמך 95% של 0.62-0.98), בהשוואה לאלו עם שיעור ימים מכוסים קטן מ-80%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של הקפדה על היענות גבוהה לטיפול תרופתי לאיזון יתר לחץ דם להשגת התוצאות הטובות ביותר לאחר אירוע מוחי.

Hypertension, Nov 4, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה