פסיכיאטריה

טיפול ללחץ דם מפחית סיכון לדמנציה (JAMA Network Open)

מחקר חדש הראה כי תרופות להורדת לחץ דם אשר מפעילות קולטני אנגיוטנסין II מסוג 2 ו-4 עשויות להפחית שכיחות של דמנציה

מחקר חדש הראה כי תרופות להורדת לחץ דם אשר מפעילות קולטני אנגיוטנסין II מסוג 2 ו-4 קשורות לסיכון נמוך ב-16% למחלת אלצהיימר ודמנציה נלווית (ADRD – Alzheimer’s disease and related dementia) ולסיכון נמוך ב-18% לדמנציה וסקולרית בהשוואה לתרופות המעכבות את הקולטנים. המחקר פורסם ב-JAMA Network Open ב-4 בינואר 2023. מחקרים קודמים הראו את יעילותן של התרופות הללו בהקשר לשיעורים מופחתים של דמנציה, אך הם היו עם מדגמים קטנים וכללו משתתפים עם יתר לחץ דם קיים.

המחקר כלל 57,773 מטופלים בני 65 ומעלה עם יתר לחץ דם חדש. חלק מהמטופלים טופלו בתרופות אשר מפעילות קולטני אנגיוטנסין II מסוג 2 ו-4 (ARB type 1, dihydropyridine CCB, thiazide) וחלק טופלו בתרופות המעכבות את הקולטנים הללו (ACEi, BB, nondihydropyridine CCB). נקודת ההסתכלות העיקרית הייתה זמן עד להופעת ADRD, ונקודת ההסתכלות המשנית הייתה זמן עד להופעת דמנציה וסקולרית.

תוצאות המחקר הראו כי התחלת טיפול תרופתי להורדת לחץ דם בתרופות אשר מפעילות את הקולטנים קשור בסיכון נמוך ב-16% לאירוע של ADRD במהלך מעקב של קצת פחות מ-7 שנים, ביחס לקבלת טיפול בתרופות אשר מעכבות את הקולטנים (HR=0.84, CI, 0.79 – 0.90, P<0.001). כמו כן, גם בקרב מטופלים אשר טופלו בשני סוגי התרופות היה סיכון נמוך יותר ל-ADRD עם מובהקת סטטיסטית (P = .001) בהשוואה לטיפול בלעדי בתרופות המעכבות. באשר לדמנציה וסקולרית, שימוש בתרופות המפעילות לעומת המעכבות היה קשור בסיכון נמוך ב-18% (HR=0.82, CI 0.69 – 0.96; P=.02).

החוקר הראשי, פרופ’ זכרי א. מרקום, פרופסור חבר בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת וושינגטון, סיאטל, אמר כי “יש צורך בעבודות נוספות לבדיקת מנגנון ההשפעה ולהערכת התגובה למינונים שונים”.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה