פסיכיאטריה

צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר להידרדרות קוגניטיבית (JAMA Neurol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי צריכה של למעלה מ-20% מכלל הקלוריות היומיות ממוצרי מזון אולטרה-מעובד מלווה בהידרדרות מהירה יותר של התפקוד הקוגניטיבי.

ברקע למחקר מסבירים החקרים כי צריכת מזון אולטרה-מעובד נקשרה עם סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, תסמונת מטבולית והשמנה. עם זאת, אין מחקרים רבים להערכת הקשר בין מזונות אלו ובין הידרדרות קוגניטיבית בקרב מבוגרים במדינות בעלות הכנסה גבוהה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הנושא על-סמך נתונים ממחקר Brazilian Longitudinal Study of Adult Health, מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, שכלל איסוף נתונים בשלושה גלים, במרווח של ארבע שנים, בין 2008 עד 2017.

החוקרים בחנו את הצריכה היומית של מזון אולטרה-מעובד כאחוז מצריכת האנרגיה הכוללת ובחנו את השינויים בתפקוד הקוגניטיבי בעזרת הערכות דוגמת שליפת מילים, זיהוי מילים ומבחני שטף דיבור.

מדגם המחקר כלל 10,775 משתתפים (גיל חציוני בתחילת המחקר של 51.6 שנים; 54.6% נשים), כולם משרתי ציבור פעילים או לאחר פרישה, אשר התגוררו בשש ערים בברזיל. בתחילת המחקר, מדד מסת הגוף הממוצע עמד על 26.9 ק”ג/מ2 והצריכה הקלורית הממוצעת עמדה על 2,856 קילו-קלוריות, 27% מהם ממזון אולטרה-מעובד.

לאורך חציון מעקב של 8 שנים, בקרב משתתפים שדיווחו כי למעלה מ-19.9% מהצריכה הקלורית היומית הייתה ממקור מזון אולטרה-מעובד תועדה ירידה מהירה ב-28% בתפקוד הקוגניטיבי הגלובאלי (שינוי במדד קוגניטיבי סטנדרטי, 0.004-, רווח בר-סמך 95% של 0.006- עד 0.001-) וירידה מהירה ב-25% בתפקוד הניהולי (שינוי של 0.003-, רווח בר-סמך 95% של 0.05- עד 0.000) בהשוואה לאלו שדיווחו על כי מזון אולטרה-מעובד היוו עד 19.9% מהצריכה הקלורית היומית.

ממצאי המחקר תומכים בהמלצות להגבלת צריכת מזון אולטרה-מעובד בשל הפגיעה האפשרית בתפקוד הקוגניטיבי.

 

JAMA Neurol, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה