פסיכיאטריה

פרפור פרוזדורים הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לפרוגנוזה שלילית בחולים עם אירוע מוחי איסכמי (ResearchSquare)

מנתונים שטרם עברו סיקור עמיתים ופורסמו באתר ResearchSquare עולה כי פרפור פרוזדורים הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לאירוע מוחי איסכמי חמור ותמותה באשפוז לאחר אירוע מוחי איסכמי.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי של חולים עם פרפור פרוזדורים וחולים ללא פרפור פרוזדורים עם אירוע מוחי איסכמי חד בין ינואר 2017 ועד ינואר 2018. כל המשתתפים היו בגילאי 18 שנים ומעלה עם אבחנה של אירוע מוחי איסכמי בשבועיים האחרונים.

המחקר לא כלל חולים עם אבחנה של התקף איסכמי חולף, אוטם מוחי לקונארי, פרפור פרוזדורים מסתמי, הפרעה חמורה בתפקוד הכבד, מחלות כליה, או גידולים ממאירים. עוד הוצאו מהמחקר חולים ללא CT או MRI של המוח בתוך שבועיים מהופעת התסמינים הקליניים.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין פרפור פרוזדורים ובין חומרת אירוע מוחי ותמותה באשפוז. ניתוח Propensity Score Match שימש להערכת ההבדלים בחומרה ונפח האוטם בין חולים עם וללא פרפור פרוזדורים.

מדגם המחקר כלל 586 חולים, כולל 190 חולים עם פרפור פרוזדורים (גיל חציוני של 80 שנים; 103 נשים) ו-396 חולים ללא הפרעת הקצב (גיל חציוני של 68 שנים; 183 נשים).

בקרב חולים עם פרפור פרוזדורים מדדי NIHSS באשפוז ובשחרור היו גבוהים יותר (חציון של 11 לעומת 3 נקודות וחציון של 7 לעומת 2 נקודות, בהתאמה), האשפוז היה ממושך יותר (חציון של 11 לעומת 10 ימים, p=0.001), שיעורי התמותה באשפוז היו גבוהים יותר (24.2% לעומת 4.8%) ועלויות אשפוז היו גבוהות יותר, בהשוואה לחולים ללא פרפור פרוזדורים.

מניתוח רב-משתני עלה כי פרפור פרוזדורים הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לאירוע מוחי חמור (מדד NIHSS של 16 נקודות ומעלה) ותמותה באשפוז.

לאחר התאמה, בחולים עם פרפור פרוזדורים תועד נפח אוטם גדול יותר (25.8 מ”ל לעומת 1.4 מ”ל, P<0.0001).

הנתונים מצביעים על קשר בין פרפור פרוזדורים ובין מדדי NIHSS גבוהים יותר באשפוז ובשחרור מבית החולים, משך אשפוז ארוך יותר, שיעורים גבוהים יותר של תמותה באשפוז ועלויות טיפול גבוהות יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי פרפור פרוזדורים הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לתוצאות שליליות בחולים לאחר אירוע מוחי איסכמי וייתכן כי טיפול במחלות לב וכלי דם יוביל לשיפור הפרוגנוזה של חולים אלו.

 

מתוך Researchsquare

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה