פסיכיאטריה

תסמיני אינסומניה ודום נשימה בשינה מלווים בסיכון מוגבר לתמותה (Sleep Epidemiology)

במאמר שפורסם בכתב העת Sleep Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תסמיני אינסומניה ודום נשימה בשינה מלווים בעליה של 56% בסיכון לתמותה מכל-סיבה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אינסומניה ודום נשימה חסימתי בשינה הן שתי הפרעות השינה הנפוצות, המתוארות כל אחת ב-10-30% מהאוכלוסייה הכללית, כאשר חולים רבים סובלים משתי ההפרעות במקביל.

החוקרים השלימו מחקר מבוסס-אוכלוסייה להערכת הקשר בין משלב אינסומניה ודום נשימה בשינה ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה בקרב 6,877 משתתפים (גיל ממוצע של 45 שנים; 50.1% גברים) אשר לקחו חלק בסקר ארצי בין 2005 עד 2008.

החולים היו במעקב לאורך חציון של 8.6 שנים וניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין משלב הפרעות השינה ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה, תוך תקנון למאפיינים סוציו-דמוגרפיים, התנהגותיים ומצבים כרוניים.

מהנתונים עולה כי ב-73.5% מהמטופלים לא הייתה עדות לאינסומניה או דום נשימה בשינה, ב-3% לא הייתה אינסומניה בלבד, ב-20.1% לא הייתה עדות לדום נשימה בשינה בלבד וב-3.3% תועדו שתי הפרעות השינה. לאורך 11 שנות מעקב, 6.7% מהמשתתפים הלכו לעולמם.

בהשוואה למשתתפים ללא אינסומניה או דום נשימה בשינה, הסיכון לתמותה היה גבוה יותר בקרב משתתפים עם שתי הפרעות השינה (יחס סיכון של 1.9, רווח בר-סמך 95% של 1.3-2.8) ואינסומניה בלבד (יחס סיכון של 1.5, רווח בר-סמך 95% של 1-2.3).

הקשר בין משלב הפרעות השינה ובין תמותה נותר לאחר תקנון למצבים כרוניים, משך שינה ושימוש בכדורי שינה (יחס סיכון של 1.6, רווח בר-סמך 95% של 1.1-2.3). עם זאת, הקשר בין אינסומניה בלבד ובין תמותה לא נותר מובהק סטטיסטית (יחס סיכון של 1.4, רווח בר-סמך 95% של 0.9-2.3).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את הסיכון האפשרי הכרוך באינסומניה ודום נשימה בשינה, כאשר משלב הפרעות השינה עשוי לסייע בזיהוי חולים בסיכון מוגבר לסיבוכים רפואיים.

 

Sleep Epidemiology 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה