פסיכיאטריה

עדויות חדשות תומכות בגרייה מגנטית מוחית להפרעות שינה לאחר אירוע מוחי (Neurol Sci)

מטופלים ששרדו אירוע מוחי לעיתים קרובות סובלים מהפרעות שינה לאחר אירוע מוחי, אך קיים חשש מפני תופעות הלוואי של טיפולים תרופתיים להפרעות אלו. מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Neurological Sciences עולה כי גרייה מגנטית מוחית חוזרת (Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation, או rTMS) עשוי להשפיע לטובה על איכות השינה, מצב הרוח וחומרת אירוע מוחי בחולים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גרייה מגנטית מוחית הינה כלי לא-תרופתי העשוי לסייע לחולים הסובלים מהפרעות שינה לאחר אירוע מוחי. הם ביקשו להשלים מטה-אנליזה במטרה לבחון את ההשפעות של גריה מוחית מגנטית חוזרת בחולים עם הפרעות שינה לאחר אירוע מוחי.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי נתונים לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת גרייה מגנטית מוחית חוזרת לטיפול בהפרעות שינה לאחר אירוע מוחי. במסגרת הסקירה נבחנה ההשפעה על איכות השינה לפי מדדי Pittsburgh Sleep Quality Index, ההשפעה על מצב הרוח נבחנה באמצעות מדד Hamilton Anxiety Rating Scale וסולם NIHSS (National Institute of Health Stroke Scale) שימש להערכת חומרת אירוע מוחי.

מטה האנליזה כללה 17 מחקרים אקראיים ומבוקרים, עם 1,411 משתתפים.

מהתוצאות עולה כי גרייה מגנטית מוחית חוזרת עשויה לשפר את איכות השינה, מצב הרוח וחומרת אירוע מוחי בחולים עם הפרעת שינה לאחר אירוע מוחי, עם הבדל ממוצע של 2.51- במדד Pittsburgh Sleep Quality Index (12 מחקרים, p<0.00001), שיפור ממוצע של 4.05- במדד Hamilton Anxiety Rating Scale (2 מחקרים, p<0.00001) ושיפור ממוצע של 2.71- במדד NIHSS (2 מחקרים, p<0.00001).

ממצאי הסקירה מעידים כי גרייה מגנטית מוחית חוזרת עשויה להשפיע לטובה על איכות השינה, מצב הרוח וחומרת אירוע מוחי בחולים עם הפרעות שינה לאחר אירוע מוחי.

 

Neurol Sci. 2022 Aug 18

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה