פסיכיאטריה

חולים רבים עם הפרעות אישיות חוו החמרה בתסמינים במהלך הסגרים בתקופת הקורונה (Psychiatry Research)

בחלים רבים עם הפרעות אישיות תועדה החמרה בתסמינים הפסיכיאטריים במהלך מגפת הקורונה, כאשר בחלק מהמקרים התסמינים הללו לא השתפרו גם לאחר סיום סגרים שנועדים להגביל את התפשטות הזיהום הנגיפי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Psychiatry Research.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מגפת הקורונה שהתפשטה ברחבי העולם הובילה לעליה בשכיחות פחד, חרדה ודיכאון באוכלוסיה הכללית וכן בקרב חולים עם הפרעות פסיכיאטריות. בהעדר נתונים רבים אודות השינויים הפסיכו-פתולוגיים השונים להם גרמה המגפה בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות שונות, החוקרים ביקשו לבחון את הנושא והשוו את השינויים בחומרת התסמינים הפסיכיאטרים בקבוצות שונות במהלך מגפת הקורונה.

בתקופה שבין 12 בנובמבר, 2020 ועד 31 בינואר, 2021, הם גייסו למחקר 166 חולים בגילאי 18-55 שנים (גיל ממוצע, 49.22 שנים) מצפון איטליה, אשר הגיעו לביקורים פסיכיאטריים שגרתיים. מטרתם הייתה לבחון את השינוי במצב הפסיכו-פתולוגי של חולים אלו לאורך המגפה. מבין המשתתפים במחקר, 39.8% אובחנו כחולי סכיזופרניה, 17.5% סבלו מהפרעה דו-קוטבית, 21.7% נשאו אבחנה של הפרעת דיכאון מג’ורי, 10.2% התמודדו עם חרדה או הפרעה טורדנית-כפייתית ו-10.8% היו במעקב בשל הפרעות אישיות.

מדדים פסיכומטריים ספציפיים שימשו להערכת המצב בשלוש נקודות זמן: בעת פרוץ המגפה (ינואר או פברואר בשנת 2020), בזמן סגר (מרץ או אפריל בשנת 2020) ולאחר הסגרת סגר (מאי או יוני בשנת 2020). החוקרים התבססו על מדדי Brief Psychiatry Rating Scale, Clinical Global Impression Scale ו-Hamilton Anxiety Rating Scale להערכת החולים בנקודות הזמן השונות.

מהנתונים עולה כי בחולים עם הפרעות מצב רוח חלה החמרה משמעותית במדדים הפסיכומטריים של החולים במהלך הסגר, עם שיפור קל בעת הסרת הסגר בפסיכופתולוגיה הכללית, בחומרה ובתפקוד, חרדה, מוגבלות ודיכאון.

חולים עם הפרעות אישיות היו בסיכון מגבר להחמרה בתסמינים הפסיכיאטריים, בהשוואה לחולים עם דיכאון או חרדה/תסמינים טורדנים-כפייתיים והם סבלו מחרדה בדרגה חמורה יותר בהשוואה לחולים עם סכיזופרניה במהלך ששת החודשים הראשונים של המגפה.

בסיכומו של דבר, המדדים הפסיכומטריים הצביעו על החמרה משמעותית בתסמינים הפסיכיאטריים בעת הטלת סגר, עם שיפור קל לאחר הסרת הסגר. בחולי סכיזופרניה ובחולים עם תסמינים טורדנים-כפייתיים לא חל שיפור משמעותי לאחר הסגרת הסגר.

החוקרים כותבים כי בחולים עם הפרעת אישיות נדרשת תשומת לב רבה במהלך מגפת הקורונה. יתרה מזאת, ההחמרה בתסמיני סכיזופרניה ותסמינים טורדנים-כפייתיים דורשת מעקב הדוק מצד רופאים, שכן הפרעות אלו לא השתפרו לאחר הסרת הסגר. ממצאי המחקר תומכים בהשלמת מחקרים גדולים עם מדגמים גדולים יותר, במטרה לאשר את הנתונים.

Psychiatry Research, January 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה