פסיכיאטריה

בחולים שהלכו לעולמם עקב זיהום בנגיף הקורונה זוהו שינויים מוחיים משמעותיים (Nature)

מהמחקר המולקולארי המקיף ביותר מסוגו להערכת רקמת המוח בחולים שהלכו לעולמם עקב נגיף הקורונה עולות עדויות ברורות לפיהן נגיף הקורונה גורם לשינויים מולקולאריים ניכרים במוח, למרות שלא הייתה עדות לשרידי מולקולאריים של הנגיף ברקמת המוח.

החותמת שהנגיף מותיר במוח מעידה על דלקת משמעותית והפרעה למעגלים מוחיים ודומה לחותמת שתוארה מצבים כמו מחלת אלצהיימר ומחלות נוירו-דגנרטיביות אחרות.

החוקרים התבססו על ריצוף רנ”א של תא יחיד וקבעו את הפרופיל של 65,309 גרעינים שבודדו מהקורטקס הפרונטאלי והפלקסוס הכורוידאלי של שמונה חולים שהלכו לעולמם עקב זיהום בנגיף הקורונה ו-14 ביקורות שהלכו לעולמם מסיבות אחרות.

ניתוח הנתונים לא הצביע על עדות מולקולארית לנגיף הקורונה בדגימות רקמת המוח בחולים שהלכו לעולמם עקב זיהום קורונה. עם זאת, הם הופתעו מאוד לגלות כי ללא תלות בסוג התא שנבחן (סוגים שונים של תא עצב, תאי חיסון, או תאים תומכים שונים במוח) זוהו שינויים משמעותיים בהשוואה לדגימות רקמת מוח מביקורות שהלכו לעולמם מסיבות אחרות.

השינויים במוח חולי קורונה הדגימו חותמות של תהליכים דלקתיים, תקשורת חריגה של תאי עצב ושינויים נוירו-דגנרטיביים כרוניים.

השינויים במוחות חולי קורונה חפפו עם השינויים שתועדו בחולים עם הפרעות מוחיות כרוניות ווריאנטים גנטיים שנקשרו עם שינויים בתפקוד הקוגניטיבי, סכיזופרניה ודיכאון. הרושם העולה הוא כי זיהום נגיפי עורר תגובה דלקתית ברחבי הגוף אשר ייתכן והוביל למעבר אותות דלקתיים לאורך מחסום דם-מוח, אשר הובילו להתפתחות תהליכים נוירו-דלקתיים במוח.

הממצאים עשויים לסייע בהבנת תסמיני ערפול מוחי, עייפות ותסמינים נוירולוגיים ופסיכיאטריים אחרים זמן רב לאחר הזיהום בנגיף הקורונה.

Nature. Published online June 21, 2021

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה