פסיכיאטריה

שתיית אלכוהול כבדה בגיל צעיר מלווה בשינויים מבניים במוח (JAMA Psychiatry)

צריכת אלכוהול בגיל ההתבגרות מלווה בשינויים בשלמות מבנה החומר הלבן במוח, כך עולה מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לזהות שינויים בהתפתחות מבנה המוח של צעירים על-פי גיל תחילת צריכת אלכוהול ולבחון אם ההפרעה בולטת יותר במתבגרים בגיל צעיר יותר, בהשוואה למתבגרים בגיל מבוגר יותר.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת שכלל 451 משתתפים בגילאי 12-21 שנים ממדגם National Consortium on Alcohol and Neurodevelopment in Adolescence. כל המשתתפים השלימו לפחות שתי בדיקות DTI (Diffusion Tensor Imaging) ועד 5 ביקורי מעקב לאורך 4 שנים. משתתפים עם מדד Cahalan Score אפסי סווגו ככאלו שלא שתו אלכוהול או שתו אלכוהול בכמעט מעטה; אלו עם מדד גדול מ-1 בשני ביקורים עוקבים סווגו כשתיינים כבדים.

מהנתונים עולה כי 291 מתבגרים (64.5%, גיל ממוצע של 16.5 שנים, 48.4% בנים) לא שתו אלכוהול או שתו כמות מעטה בלבד ו-160 מתבגרים (35.5%, גיל ממוצע של כ-20 שנים, 53.8% בנים) סווגו כשתיינים כבדים.

מהממצאים עלתה השפעה מזיקה אפשרית של צריכת אלכוהול על התפתחות מיקרו-מבנה המוח עם עדות לירידה ב-Fractional Anisotropy בקרב צעירים ששתו אלכוהול בכמות רבה, בהשוואה לביקורות תואמות בגיל ומין (p=0.008). החוקרים זיהו קורלציה בין עקומת הירידה הנ”ל ובין מספר ימי שתיית אלכוהול מתחילת הביקור (P=0.008).

ניתוח סטטיסטי הדגים אינטראקציות בין אלכוהול וגיל לעקומת FA, עדות לכך שההפרעה במסילות החומר הלבן הייתה חמורה יותר בקרב מתבגרים צעירים יותר, בהשוואה למתבגרים בגיל מבוגר יותר. ההפרעה הבולטת ביותר תועדו באזור הברך והגוף של ה-Corpus Callosum, אזורים המתפתחים לאורך ההתבגרות.

ממצאי המחקר תומכים בסברה כי גורמים סביבתיים, דוגמת צריכת אלכוהול, עשויים להשפיע לרעה על התפתחות מסילות חומר לבן בגיל ההתבגרות.

JAMA Psychiatry. Published online December 30, 2020

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה