פסיכיאטריה

האם מערכות לימוד מכונה עשויות לסייע בחיזוי תגובה לטיפול בנוגדי-דיכאון? (JAMA Netw Open)

מערכת EEG (Electroencephalography) ניידת ולא-יקרה עשויה לסייע בחיזוי תגובה של חולים עם דיכאון מג’ורי לטיפול בנוגדי-דיכאון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת JAMA Network Open.

מטרת המחקר הייתה לבחון את רמת הדיוק של יכולת נתוני EEG לחזות תגובה לטיפול ב-Escitalopram של חולים עם דיכאון. המחקר התבסס על נתונים ממחקר CAN-BIND-1 (Canadian Biomarker Integration Network in Depression), אשר כלל 180 חולים בגילאי 18-60 שנים עם אבחנה של הפרעת דיכאון מג’ורי שהשלימו שמונה שבועות טיפול. מבין אלו, ב-122 חולים היו נתוני EEG זמינים לפני הטיפול, ב-115 חולים היו נתונים זמינים גם לאחר שבועיים של טיפול.

כל המשתתפים במחקר השלימו שמונה שבועות טיפול בתווית-פתוחה ב-Escitalopram במינון 10-20 מ”ג. התוצא העיקרי של המחקר היה היכולת של נתוני EEG לנבא את תוצאות הטיפול התרופתי, כולל דיוק, סגוליות ורגישות המערכת בתחילת הטיפול ולאחר שבועיים של טיפול. תוצאת הטיפול נקבעה על-בסיס מדד Montgomery-Asberg Depression Rating Scale לפני ואחרי שמונה שבועות טיפול.

מבין 122 משתתפים שהשלימו בדיקת EEG בתחילת המחקר (גיל ממוצע של 36.3 שנים, 62% נשים), המערכת הצליחה לסווג מגיבים לטיפול בדיוק משוער של 79.2% (רגישות, 67.3%; סגוליות, 91.0%) על-בסיס נתוני EEG מתחילת המחקר בלבד. בתת-קבוצה של 115 משתתפים עם נתוני EEG זמינים גם לאחר השבועיים הראשונים של הטיפול, השימוש בנתונים אלו הוביל לעליה בדיוק ל-82.4% (רגישות, 79.2%; סגוליות, 85.5%).

ממצאי המחקר מעידים על היכולת האפשרית של נתוני EEG לסייע בחיזוי תגובה לטיפול ב-Escitalopram. החוקרים מאמינים כי פיתוח כלים נוספים דומים עשוי לסייע בהאצת החיפוש אחר הטיפול הטוב ביותר לכל חולה.

JAMA Netw Open. Published January 3, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה