פסיכיאטריה

שיטת הקרנה חדשה משמרת תפקוד קוגניטיבי במהלך הקרנה של כל המוח (מתוך כנס ה-ASTRO)

הסיכון להידרדרות נוירו-קוגניטיבית בעקבות קרינה של כל המוח (Whole-Brain Radiotherapy) מופחת משמעותית באמצעות טכניקה לשימור ההיפוקמפוס והתכשיר להגנה על תאי עצב, Memantine, כך מדווחים חוקרים במהלך כנס ה-ASTRO (American Society for Radiation Oncology).

התוצא העיקרי של המחקר היה הזמן עד לכישלון תפקוד קוגניטיבי, כפי שנקבע באמצעות סדרת מבחנים קוגניטיביים. מדגם המחקר כלל 518 משתתפים, כאשר בתחילת המחקר לא היו הבדלים בגיל, מין, גזע, רמת השכלה, אתר הגידול הראשוני, מצב תפקודי או תסמינים נוירולוגיים.

לאחר שישה חודשים, שיעורי כישלון תפקוד קוגניטיבי היו נמוכים ב-24% בקבוצת הטיפול עם מניעת קרינה מאזור ההיפוקמפוס (59.5% בקבוצת הביקורת לעומת 68.2% בקבוצת ההתערבות, יחס סיכון לא-מתוקן של 0.76, p=0.03). עקומות כישלון תפקוד קוגניטיבי החלו להיפרד לאחר שלושה חודשים ונותרו  לאורך המעקב שנמשך לאורך חציון של 7.9 חודשים אחר אלו ששרדו.

לאחר תקנון לגורמים הקשורים בטיפול ולגיל החולים, תוספת טכניקת קרינה ללא מעורבות ההיפוקמפוס הובילה לירידה בסיכון היחסי של 26% בשיעורי כישלון קוגניטיבי, בהשוואה לקרינה כל-מוחית עם Memantine (יחס סיכון של 0.74).

טכניקת קרינה ללא מעורבות ההיפוקמפוס הייתה דומה בייעלותה בחולים בגילאי 61 שנים ומטה, ובאלו בגילאי 61 שנים ומעלה.

החוקרים מדווחים כי הצליחו להוכיח כי הימנעות מהקרנת אזור ההיפוקמפוס שמרה על התפקוד הקוגניטיבי בחולים עם גרורות מוחיות, ללא הבדלים ברעילות, שיעורי הישרדות ללא-התקדמות תוך-גולגולתית, או הישרדות כוללת.

ממצאי המחקר גם תומכים בשימוש ב-Memantine כטיפול סטנדרטי במהלך מתן קרינה כל-מוחית.

במחקר הנוכחי, הימנעות מהקרנת ההיפוקמפוס בשילוב עם Memantine במהלך קרינה כל-מוחית, הובילה לירידה נוספת של 26% בסיכון היחסי לרעילות קוגניטיבית, בהשוואה לקרינה כל-מוחית עם Memantine בלבד. 

לכן, התועלת של שתי הגישות ניתנת להערכה על-בסיס תוצר יחסי הסיכון שלהן, עם ירידה של 42% בסיכון היחסי לרעילות קוגניטיבית, בהשוואה לקרינה כל-מוחית בלבד, אשר דומה למחקרים שהעדיפו רדיו-כירורגיה על-פני קרינה כל-מוחית.

מתוך כנס ה-ASTRO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה