פסיכיאטריה

רמות גבוהות של קורטיזול בגיל העמידה מלוות בירידה הזיכרון ובנפח המוח (Neurology)

רמות גבוהות של קורטיזול בדם בגיל העמידה מלוות בהפרעות זיכרון ושינויים מבניים במוח, כולל ירידה בנפח המוח, כך עולה מנתונים חדשים ממחקר Framingham Heart Study, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Neurology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין רמות קורטיזול בשעת בוקר מוקדמת ובין התפקוד הקוגניטיבי ומבנה המוח בצעירים ומבוגרים בגיל העמידה, ללא אבחנה של דמנציה. הם התמקדו במשתתפים במחקר Framingham Heart Study (דור 3) ללא-דמנציה (גיל ממוצע של 48.5 שנים), אשר השלימו בדיקה קוגניטיבית להערכת הזיכרון, חשיבה מופשטת, ראיה מרחבית, קשב ותפקוד ניהולי (2,231 משתתפים) ובדיקות MRI (2,018 משתתפים) להערכת הנפח הכולל של החומר הלבן, חומר אפור אונתי ונפח אות מוגבר בחומר הלבן ומדדי FA (Fractional Anisotropy).

מהנתונים עלה קשר בין רמות קורטיזול גבוהות יותר (שליש עליון לעומת שליש אמצעי) ובין ירידה בתפקוד הזיכרון ובראיה מרחבית, כמו גם נפח מוחי כולל קטן יותר ונפח קטן יותר של חומר אפור באונה פרונטאלית ואוקסיפיטאלית. רמות גבוהות יותר של קורטיזול נקשרו עם שינויים מבניים במספר אזורים (FA אזורי ירוד), בפרט באזור הסלפניום של ה-Corpus Calosum ו-Posterior Corona Radiata.

הקשר בין רמות קורטיזול בדם ובין הנפח הכולל של המוח השתנה לפי מגדר; רמות קורטיזול גבוהות יותר נקשרו בקשר שלילי עם נפח המוח בנשים, אך לא בגברים. החוקרים לא זיהו השפעה שונה

לפי גנוטיפ APOE4.

החוקרים מסכמים וכותבים כי רמות קורטיזול גבוהות יותר בדם לוו בנפח מוחי קטן יותר וירידה בתפקוד הזיכרון במבוגרים צעירים ובגיל העמידה, כאשר הקשר היה בולט במיוחד בנשים.

Neurology. Published online October 24, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה