פסיכיאטריה

הערכת הבטיחות הקרדיווסקולארית של Modafinil (מתוך Pharmacoepidemiol Drug Saf)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Pharmacoepidemiology and Drug Safety, עולה כי הטיפול ב-Modafinil (פרוויג’יל) אינו מלווה בסיכון מוגבר לאוטם לבבי, אשפוז קרדיווסקולארי או תמותה מכל-סיבה. עם זאת, בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה והיסטוריה של אירוע מוחי קודם נרשמה עליה בסיכון לאירוע מוחי עם הטיפול התרופתי.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון לאירועים קרדיווסקולארים על-רקע טיפול ב- Modafinil ועקביות הערכות הסיכון בין מאגרי נתונים שונים. לצורך כך, הם השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל חולים שהחלו טיפול ב- Modafinil בין 2006-2008 ונכללו בשלושה מאגרי נתונים בארצות הברית.

החוקרים התאימו לחולים שנטלו Modafinil, משתתפים שלא נטלו את התרופה. המשתתפים סווגו עוד לשני מדגמים של חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ואלו ללא הפרעת הנשימה בשינה. התוצאים הרלבנטיים כללו אוטם שריר הלב, אירוע מוחי, אשפוז קרדיווסקולארי ותמותה מכל-סיבה.

המדגמים כללו בסך הכול 175,524 משתתפים במאגר MarketScan CM; 77,266 משתתפים במאגר IMS LifeLink; ו-8,174 משתתפים במאגר MarketScan Medicaid. לא תועד סיכון מוגבר לאוטם שריר הלב בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ואלו ללא הפרעת הנשימה בשינה בשלושת המאגרים. הסיכונים לאשפוזים קרדיווסקולאריים בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ואלו ללא הפרעת הנשימה בשינה לא היו שונים בין מטופלים ב- Modafinil ואלו שלא נטלו את התרופה, למעט מאגר IMS LifeLink בו יחס הסיכון היה קטן מאחד בקרב מטופלים ב- Modafinil, בהשוואה לאלו שלא נטלו את התרופה (יחס סיכון של 0.69). החוקרים לא זיהו הבדלים בין המדגמים ביחס הסיכון לתמותה מכל-סיבה.

בקרב חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה והיסטוריה של אירוע מוחי קודם, יחס הסיכון המתוקן עמד על 1.96 לאירוע מוחי בחולים שנטלו Modafinil, בהשוואה לאלו שלא נטלו את הטיפול התרופתי.

החוקרים כותבים כי למעט מספר תוצאים קרדיווסקולאריים, ניתוח הנתונים העיד על הערכת סיכון עקבית לאירועים קרדיווסקולאריים לאחר טיפול ב- Modafinil במדגמים שונים.

Pharmacoepidemiol Drug Saf. 2018 Aug 14

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה