פסיכיאטריה

היעילות והבטיחות של תרופות ממשפחת SSRI ו-SNRI בטיפול בהפרעות פסיכיאטריות נפוצות בילדים ומתבגרים (JAMA Psychiatry)

מתוצאות סקירה חדשה, שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry, עולה כי בהשוואה לפלסבו, טיפול בתרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) ו-SNRI (Serotonin-Norepinephrine Reuptake Inhibitor) יעיל יותר מפלסבו בילדים ומתבגרים; עם זאת, התועלת קטנה וספציפית להפרעה, עם הבדלים גדולים יותר בין טיפול פעיל ודמה בהפרעות חרדה, בהשוואה להפרעות אחרות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של SSRI, SNRI ופלסבו בטיפול בהפרעות דיכאון, הפרעות חרדה, הפרעה כפייתית-טורדנית ותסמונת דחק בתר-חבלתית בילדים ומתבגרים. לשם כך הם ערכו חיפוש במאגרי PubMed; EMBASE, PsycINFO, Web of Science ו-Cochrane Database עד 7 באוגוסט, 2016. הם התמקדו במחקרים קליניים אקראיים להערכת SSRI או SNRI בצעירים עם הפרעות פסיכיאטריות.

הסקירה כללה 36 מחקרים, כולל 6,778 משתתפים (גיל ממוצע של 12.9 שנים); 17 מחקרים להערכת הפרעת דיכאון, 10 להערכת הפרעת חרדה, 8 מחקרים להערכת הפרעה טורדנית-כפייתית ומחקר אחד להערכת תסמונת דחק בתר-חבלתית.

מניתוח הנתונים עלה כי SSRI ו-SNRI היו יעילים יותר משמעותית מפלסבו, עם גודל השפעה קטן. הפרעת חרדה הדגימה הבדל גדול יותר משמעותית בין הקבוצות, בהשוואה להפרעת דיכאון. הבדל זה נבע בעיקר מתגובה לפלסבו: בחולים עם הפרעת דיכאון תועדה תגובה גדולה יותר משמעותית לפלסבו, בהשוואה להפרעת חרדה. הטיפול ב-SSRI לווה בהשפעה יחסית גדולה בטיפול בהפרעת חרדה. בהשוואה למשתתפים שנטלו פלסבו, באלו שטופלו בנוגדי-דיכאון תועדה שכיחות גבוהה יותר של תופעות לוואי משנית לטיפול התרופתי (יחס סיכויים של 1.07), אירועים חריגים חמורים (סיכון יחסי של 1.76) והפסקת המחקר בשל אירועים חריגים (סיכון יחסי של 1.79).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מעידים על התועלת של SSRI ו-SNRI בטיפול בהפרעות פסיכיאטריות נפוצות בילדים ומתבגרים, עם השפעה ספציפית להפרעה הפסיכיאטרית.

JAMA Psychiatry. Published online August 30, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה