פסיכיאטריה

הנחיות חדשות מטעם ACOG בנוגע לשימוש באופיואידים במהלך היריון (Obstet Gynecol)

איגוד ה-ACOG (American College of Obstetricians and Gynecologists) פרסם הנחיות עדכניות בנוגע לשימוש באופיואידים במהלך ההיריון. טיפול בסיוע תרופות עדיין מהווה את הגישה המומלצת במקרים אלו, אך ניתן לשקול גמילה תחת השגחה בנסיבות מסוימות. ההנחיות מספקות סקירה עדכנית של אפשרויות הטיפול התרופתי, כולל Methadone; Buprenorphine, Naltrexone ו-Naloxone.

המומחים כותבים כי אל מול החשש מפני טיפול בסיוע תרופתי יש לקחת בחשבון את ההשפעות השליליות של המשך שימוש לרעה באופיואידים, העשויים להזיק יותר לאם ולעובר. טיפול בסיוע תרופות הביא לשיפור ההיענות לטיפול במהלך ההיריון ותכניות טיפול בהתמכרות, עם הוכחות כי גישה זו הפחיתה את הסיכון לסיבוכי הריון.

המומחים מסבירים כי חלה עליה בהיקף השימוש באופיואידים במהלך ההיריון, במקבילה למגפת השימוש באופיואידים באוכלוסיה הכללית. נשים הרות הנוטלות אופיואידים מצויות בסיכון מוגבר לסיבוכי היריון ותמותה. התמכרות לא-מטופלת מלווה בסיכון מוגבר להתנהגויות בסיכון, דוגמת זנות ופשיעה, החושפות נשים הרות לזיהומים המועברים במגע מיני, אלימות, בעיות עם החוק ומאסר.

טיפול בסיוע תרופות עדיין מהווה את הגישה המועדפת מאחר וגמילה מלווה בשיעורי הישנות גבוהים ותוצאות פחות טובות. הישנות מלווה בסיכונים חמורים, כולל העברת זיהומים, מינון-יתר שגוי עקב ירידה בסבילות, העדר טיפול במהלך ההיריון וסיבוכים מיילדותיים. ניתן לשקול גמילה תחת השגחה רפואית בנשים שלא מקבלות טיפול באגוניסטים לאופיואידים או כאשר הטיפול אינו זמין. במקרים אלו, על רופאים בעלי ניסיון בטיפול בהתמכרות סביב הלידה נדרשות לטיפול תחת השגחה.

ההנחיות שמות עוד דגש על מעקב מולטי-דיציפלינרי ארוך-טווח, הכולל מרכיב רפואי, התפתחותי ותמיכה חברתית.

האיגוד ממליץ על בדיקת סקר אוניברסלאית בעת הביקור הראשון לפני הלידה ועל שימוש בכלי סקירה מילולי מתוקף, העדיף על בדיקת שתן. במידה והסקר חיובי, אזי ההנחיות ממליצות על התערבות קצרה (דוגמת שיחות, משוב וייעוץ) והפניה לטיפול.

ההנחיות מספקות גם מידע מפורט אודות הטיפול לפני הלידה, במהלך הלילה ולאחר הלידה בנשים הנוטלות אופיואידים במהלך ההיריון.

למרות שתסמונת גמילה של העובר מזוהה לעיתים קרובות ביילודים שנחשפו לאופיואידים לפני הלידה, חשוב לזכור כי מדובר במצב צפוי וניתן לטיפול, שלא משפיע משמעותית על ההתפתחות הקוגניטיבית. בנשים יציבות, שאינן משתמשות בסמים אסורים וללא התוויות-נגד (דוגמת זיהום בנגיף HIV) יש לעודד הנקה, בהתאם להנחיות. עם זאת, על המטפלים לייעץ לנשים שלא להניק במידה וחלה הישנות של הזיהום.

לסיום, ההנחיות מדגישות את חשיבות תמיכה פסיכוסוציאלית הולמת לאחר הלידה, דוגמ טיפול בהפרעת שימוש בחומרים אסורים ותכניות מניעת הישנות. על הנשים גם להקפיד על גישה שגרתית לאמצעי מניעה וייעוץ בנושא כחלק מהטיפול בהפרעת שימוש בחומרים.

Obstet Gynecol. Published online July 25, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה