פסיכיאטריה

יעילות ובטיחות הטיפול בדמנציה ברפואה ראשונית (JAMA Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry; עולה כי טיפול בדמנציה בניהול אחות ייעודית הינו מודל טיפול משותף יעיל, המוביל לשיפור בתוצאות הטיפול, הן ברמת המטופל והן ברמת המטפל.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של DCM (Dementia Care Management) בטיפול בחולי דמנציה המתגוררים בביתם ולהעריך את הנטל על המטפלים. החוקרים השוו את ההתערבות הנ”ל אל מול טיפול סטנדרטי בתחילת המחקר ולאחר 12 חודשי מעקב.

החוקרים סקרו 6,838 נבדקים לדמנציה בין 1 בינואר, 2012, ועד 31 במרץ, 2016. בסיכמו של דבר, 1,167 (17.1%) אובחנו עם דמנציה ו-634 (9.3%) סיפקו הסכמה בכתב לקחת חלק במחקר.

טיפול לדמנציה ניתן למשך שישה חודשים בבית החולים. הטיפול בדמנציה הינו מודל של טיפול משותף, המוגדר כהתערבות מורכבת שנועדה לספק טיפול אופטימאלי לחולי דמנציה ולתמוך במטפלים באמצעות הערכה מבוססת-מחשב לקביעת התערבויות מותאמות אישית. הטיפול ניתן ברמת המטופל הפרטני והושלם ע”י שש אחיות מחקר עם הכשרה ספציפית בנושא טיפול בדמנציה.

התוצא העיקרי היה איכות החיים, הנטל על המטפלים, תסמינים התנהגותיים ופסיכולוגיים של דמנציה, טיפול תרופתי בתרופות לדמנציה ושימוש לא-הולם בתרופות.

הגיל הממוצע של 634 המשתתפים במחקר עמד על 80 שנים. 407 חולים קיבלו את הטיפול המיועד והיו זמינים להערכת התוצא העיקרי. מבין אלו, 248 (60.9%) היו נשים ו-204 (50.1%) התגוררו בגפם. הטיפול בדמניה הוביל לירידה משמעותית בתסמיני התנהגותיים ופסיכולוגיים של דמנציה והנטל על המטפלים, בהשוואה לטיפול סטנדרטי.

בחולי דמנציה בקבוצת ההתערבות תועד סיכוי מוגבר לקבלת טיפול תרופתי כנגד דמניה (39.2% לעומת 26.7%) לאחר 12 חודשים (יחס סיכויים של 1.97). טיפול לדמנציה הוביל לעליה משמעותית באיכות החיים של החולים שלא התגוררו בגפם, אך לא השפיע על איכות החיים הכוללת. לא תועדה השפעה על שימוש לא-הולם בתרופות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יישום תכנית טיפול בדמנציה במערכות בריאות שונות עשוי לשמש כתחום מחקר פעיל.

JAMA Psychiatry. Published online July 26, 2017

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה