פסיכיאטריה

הערכת נוירון מוטורי עליון בחולי טרשת נפוצה תחת טיפול ב-Sativex (מתוך Acta Neurol Scand)

במאמר שפורסם בכתב העת Acta Neurologica Scandinavica מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בחולי טרשת נפוצה עם ספאסטיות קיים ליקוי במערכת קורטיקוספינאלית, כאשר טיפול ב-Sativex (סטיבקס) הובילה לירידה במדדי ספאסטיות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ספאסטיות בחולי טרשת נפוצה נובעת מחוסר איזון בין קלטים ממסלולים יורדים למעגלים מוטוריים בחוט השדרה, כמו גם נז למערכת קורטיקוספינאלית. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה להעריך את הליקוי במערכת הקורטיקוספינאלית בחולי טרשת נפוצה עם ובלי ספאסטיות ולהעריך את המהלך תחת טיפול ב-Sativex.

מדגם המחקר כלל עשרה חולים עם טרשת נפוצה עם ספאסטיות (קבוצת מקרים) שהשלימו הערכה קלינית (EDSS, 9-hole Peg, Ashworth Scale, Timed 25-Foot Walk ומדד NRS להערכת ספאסטיות), בדיקת MRI (CST Fractional Anisotropy (FA)) והערכה אלקטרופיזיולוגית בתחילת המחקר ולאחר 12 חודשים. החוקרים בחרו 20 חולים עם טרשת נפוצה ללא ספאסטיות כקבוצת ביקורת.

בתחילת המחקר, בקבוצת המקרים תועדו מדדי CST FA נמוכים יותר (0.492 לעומת 0.543) ומדד CMCT (Central Motor Conduction Time) בהשוואה לקבוצת הביקורת . לא תועדה קורלציה בין מאפיינים קליניים, אלקטרופיזיולוגיים ומאפייני MRI. לאחר 12 חודשים, בקבוצת המקרים תועדה ירידה ב-FA בצד Non-Prevalent Degree of Impairment (PDI) (0.502 לעומת 0.516) ללא הבדלים במאפיינים אלקטרופיזיולוגיים בהשוואה לתחילת המחקר. הטיפול ב-Sativex הוביל לירידה במדדי NRS להערכת ספאסטיות.

החוקרים מאשרים את נוכחות ליקוי במערכת קורטיקוספינאלית בחולי טרשת נפוצה עם ספאסטיות. הם לא זיהו קורלציה מבנית/אלקטרופיזיולוגית העשויה לספ הסבר להשפעה הלינית של Sativex.

Acta Neurol Scand. 2017 Apr;135(4):442-448.

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה