666 ישראלים מתים בכל חודש מנזקי הטבק
בכל 66 דקות מת אדם
האגודה למלחמה בסרטן: ישראל במקום ה-28 ביחס ל-35 מדינות באירופה
ביישום מדיניות ממשלתית לצמצום נגע העישון. הציון: 43.5 מתוך 100
מחקר חדש: כל החמרה במדיניות לצמצום העישון יכולה להביא לירידה של כ-1.5% בשיעורי העישון
היום הבינלאומי ללא עישון מצוין ברחבי העולם ב-31.5 במטרה להעלות על סדר היום העולמי את המאבק בטבק, את היקף נזקיו ולשלב כוחות למען עתידנו. השנה מיקד ארגון הבריאות העולמי את המאבק בטבק לנושא האיום על פיתוח בר קיימא.
האגודה למלחמה בסרטן פועלת במהלך כל השנה למניעת תמותה ותחלואה ממחלות סרטן הנגרמות מטבק, ויוצאת לקראת היום הבינלאומי במיזמים ייעודיים:
· האגודה למלחמה בסרטן, בשיתוף גורמי מקצוע במשרד הבריאות, דירגו את ישראל במדד האירופי ליישום מדיניות לצמצום נגע העישון. התוצאה: ישראל נמצאת בשליש התחתון של הדירוג, במקום ה-28 ביחס ל-35 מדינות.
בכינוס הקהילה האירופית למניעה ואבחון מוקדם של סרטן (ECL) שהתקיים לאחרונה בנושא “טבק או בריאות”, פורסם דו”ח מצב המדרג את מדינות אירופה, על פי מידת יישום המלצות אמנת המסגרת של ארגון הבריאות הבינלאומי לפיקוח על הטבק. עורכי הדו”ח אספו נתונים ממדינות אירופה בלבד כך שנתונים מישראל לא נכללו בדו”ח זה.
ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן, החברה ב-ECL, ובשיתוף אנשי המקצוע במשרד הבריאות, נבדק המצב בישראל. זאת על מנת לקבל תמונת מצב עדכנית על יישום מדיניות המלחמה בטבק, ביחס למדינות אירופה. המדד בחן בסולם של 1 עד 100, את מידת היישום לגבי 6 אסטרטגיות מרכזיות שהוכחו כיעילות במלחמה בטבק: מיסוי, עישון במקומות ציבוריים, הוצאה על קמפיינים, איסור על פרסום ושיווק, אזהרות בריאותיות ושירותי גמילה. מבחינת יישום האמנה בישראל, ישראל קיבלה את הציון 43.5 מתוך 100. אם הייתה נכללת בדוח, ישראל היתה ממוקמת בשליש התחתון של המדינות האירופית, במקום ה-28.
“יש דרכים מוכחות למיגור נגע העישון הממכר והממית, ובראשן העלאת מיסים והגבלת פרסום ושיווק” אומרת מירי זיו, מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן. “מדינת ישראל היתה מהמובילות בחקיקה בנושא העישון, ועכשיו אנחנו הרחק מאחור. זה הזמן ליישום דחוף של ההתחייבויות שמדינת ישראל חתמה עליהן. מדובר בפיקוח נפש”.
מחקר שפורסם לאחרונה ב-Lancet בדק האם תקנות להפחתת השימוש בטבק של ארגון הבריאות העולמי מסייעות לצמצם את תופעת העישון ב-126 מדינות. מעיבודים סטטיסטיים של הנתונים עולה כי ככל שהטעמת המדיניות הייתה מחמירה יותר, במיוחד בסעיפים כגון מיסוי גבוה יותר על סיגריות, אזהרות בולטות ואיסור על פרסום סיגריות בכל צורה, כך נצפתה ירידה בהיקף העישון. על כל החמרה נוספת באחד מסעיפי המדיניות, נצפתה בממוצע ירידה של 1.57% בהיקף העישון. מירי זיו, מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן: “זוהי הוכחה נוספת לחשיבות הטמעת מדיניות לצמצום העישון. כל אדם נוסף שמפסיק לעשן, כל צעיר שלא מתחיל לעשן הוא צעד נוסף וחיובי במלחמה בהרגל ממכר וממית זה. גם הנתונים מראים – בכוחה של חקיקה להציל חיים”.
· האגודה למלחמה בסרטן בקמפיין ראשון באפליקציית מיוזיקלי, עם כוכבי ערוץ הילדים: “מעשנים לי זה לא מתאים“
מחקרים הוכיחו כי קמפיינים תקשורתיים המוניים יכולים להשפיע על נורמות חברתיות נגד השימוש בטבק ולהפחית את שיעורי העישון. במטרה למנוע התחלת עישון בקרב בני נוער, וכדי לחזק את הנורמה שלעשן זה לא in, חברה האגודה למלחמה בסרטן עם כוכבי ערוץ הילדים ועם מובילים ברשת, לקמפיין באפליקציית “מיוזיקלי” הפופולרית בקרב ילדים ונוער.
השיר “מעשנים לי זה לא מתאים”, שכבר צבר למעלה ממיליון צפיות ברשת, זכה לחידוש משודרג עם כוכבי ערוץ הילדים: אלין כהן, בן קיפריס, לירון רביבו, עודד פז, עמר חזן וקים אזולאי. החל מיום ראשון הקרוב ישירו הכוכבים עם כל ילדי ישראל: לעשן – זה פשוט לא מתאים!
ילדים ובני הנוער מוזמנים לעלות קטע ליפסינג של השיר באפליקציית מיוזקלי או לאתר הייעודי לקמפיין שבערוץ הילדים, וישתתפו בתחרות לבחירת הביצוע המוצלח ביותר.
לקליפ מאחורי הקלעים עם הכוכבים>
· האגודה למלחמה בסרטן בפניה למנכ”ל רשת: מעבר האח הגדול ל”רשת” הזדמנות לתכנית ללא עישון. “נצלו הזדמנות זו של עיצוב מחדש של פורמט התוכנית ותפעלו ליצירת פורמט של תוכנית מצליחה ללא עישון, התנהגות המהווה פרסומת של ממש להרגל הקטלני שגובה מחיר חיי אדם כה גבוה בישראל”. למכתב המלא>
מרשת ענו בתגובה כי הרעיון הועבר למנכ”ל אנדמול ישראל (מפיקי התכנית האחראים על הפורמט) ולבמאי הראשי של התכנית. “נשמח להיות בקשר אחרי שנראה את התקדמות ההפקה”, נכתב במכתב התשובה.
אנו תקווה כי הנושא אכן יוטמע בגרסת רשת לאח הגדול. נמשיך לעקוב.
· התחרות השנתיתהמסורתית של בתי הספר מרחבי הארץ ע”ש ד”ר מרקוס ז”ל בבית האגודה למלחמה בסרטן, בית מטי בגבעתיים, בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן, שפ”י-שירות פסיכולוגי של משרד החינוך, משרד הבריאות והליגה למניעת מחלות ריאה ושחפת בישראל. התחרות, המהווה נקודת שיא לעשיה בנושא מניעת עישון וכישורי חיים בעשרות בתי ספר בישראל, תתקיים ב-5.6 ויוצגו בה פרויקטים של תלמידי בתי ספר שונים, שעלו לשלב הגמר, בנושא המאבק בעישון.
לאגודה למלחמה בסרטן פעילות שנתית ענפה בבתי הספר בנושא מניעת עישון ואורח חיים בריא, לאורך כל ימות השנה. למעלה מ-1,000 הרצאות בתחום ניתנות על-ידי מדריכים מקצועיים, שעובדים עם התלמידים ומנחים אותם להיות מובילי דעה, שישפיעו על הסביבה המקיפה אותם – חברים ומשפחה – להימנע מעישון.
· קואליציית הארגונים העוסקים במאבק בעישון, שהחלה לפעול בשנה שעברה ביוזמת רשת ערים בריאות של מרכז השלטון המקומי והאגודה למלחמה בסרטן, וחברים בה משרד הבריאות, ההסתדרות הרפואית, משרד החינוך, קופות החולים, המועצה הלאומית למניעת עישון, החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון, מועצות מקומיות ועוד, הפיצה השנה ערכת מסרים ועובדות בנושא “טבק איום על עתידנו”.הערכה, כמו גם רול-אפים ומדבקות, הופצו לשימוש בכל הרשויות המקומיות, בתנועות נוער, ארגונים וחברות – במטרה לקיים פעילות הסברתית וחינוכית רחבה בנושאי נזקי העישון והדרכים להפסקת עישון. בין הפעילויות שהתקיימו ויתקיימו:
– החלפת מנגינת היציאה להפסקות בבתי הספר לשיר “מעשנים לי זה לא מתאים“ של האגודה למלחמה בסרטן. הפעילות משותפת עם שפ”י, משרד החינוך.
– סביב “יום ללא עישון” מתקיימות פעילויות, הפנינג, ודוכנים עירוניים באום אל פאחם, באר שבע, הרצליה, כפר סבא, מעלות תרשיחא, רמלה, רמת גן, מבשרת ציון, גן יבנה, גליל עליון ועוד.
– קיום ‘יום ללא עישון‘ בכנסת. בתאריך 11.7 יצוין יום מיוחד בכנסת שמתוכנן לכלול השתתפות במליאה ובוועדות שונות, תוך דגש על ההיבטים הסביבתיים והחברתיים של נזקי הטבק: פערים בריאותיים טביעת הרגל האקולוגית של הטבק, נזקי העישון הפעיל והכפוי, היבטים כלכליים של העישון והמפגע הסביבתי שנוצר מבדלי סיגריות.
· האגודה למלחמה בסרטן בקמפיין בכלי התקשורת בסמוך ל”יום ללא עישון” יוצאת האגודה למלחמה בסרטן במסע הסברה במטרה להעלות למודעות את נזקי העישון. מסע ההסברה יפורסם באמצעי מדיה שונים: טלוויזיה, דיגיטל, עיתונות (עברית, רוסית, וערבית) ורדיו. כמו כן, על מנת להגיע לקהל היעד של חיילים (שרבים מהם מתחילים לעשן במהלך שירותם הצבאי) בחרה האגודה לפרסם כרזות המכוונות לקהל יעד צעיר, בכוורות שבבסיסי צה”ל (לשעבר שקמיות) ובברים ברחבי הארץ.
הקמפיין מפנה לקבלת מידע וחומרי הסברה ללא תשלום בטלמידע® של האגודה למלחמה בסרטן: 1-800-599-995 או לאתר האגודה www.cancer.org.il.
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!