פסיכיאטריה

דליריום מאיץ הידרדרות קוגניטיבית (JAMA Psychiatry)

אשפוז

בחולים מבוגרים המפתחים דליריום במהלך אשפוז, הירידה בתפקוד קוגניטיבי במהלך שש השנים האחרונות לחיים היא חדה יותר, בהשוואה לחולים דומים ללא אירוע דליריום דומה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת JAMA Psychiatry.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם ההידרדרות הקוגניטיבית המואצת שזוהתה לאחר דליריום קשורה באופן בלתי-תלוי עם תהליכים פתולוגיים המובילים לדמנציה.

החוקרים אספו נתונים אודות 987 תורמי מוחות משלושה מחקרי עוקבה, שנערכו בין 1 בינואר, 1985 ועד 31 בדצמבר, 2011, עם חציון מעקב של 5.2 שנים עד המוות. המאפיינים הקליניים של תורמי המוחות לא היו שונים מאלו של יתר המשתתפים במדגם.

חשיפה הוגדרה כדליריום (אי-פעם / מעולם לא) והיקף שינויים פתולוגיים פלאקים של עמילואיד, נוירופיברילות, נגעים בכלי דם וגופיפי לואי). החוקרים בחנו את השינוי במדדי מיני-מנטל במהלך שש השנים טרם המוות.

מדגם המחקר כלל 987 משתתפים עם נתונים נוירו-פתולוגיים (בגיל ממוצע של 90 שנים בעת המוות). מדד מיני-מנטל הממוצע שש שנים לפני התמותה עמד על 24.7 נקודות. ב-279 החולים עם דליריום (75% נשים) תועדו מדדים ראשוניים נמוכים יותר (2.8- נקודות). הידרדרות קוגניטיבית שיוחסה לדליריום עמדה על 0.37- נקודות מיני-מנטל בכל שנה. הידרדרות שיוחסה לתהליך פתולוגי של דמנציה עמדה על 0.39- נקודות מיני-מנטל בשנה. עם זאת, השילוב של דליריום עם תהליך פתולוגי של דמנציה לווה בירידה גדולה יותר, אז האינטראקציה תרמה לתוספת ירידה של 0.16- נקודות במדד מיני-מנטל בכל שנה.

מניתוח הנתונים עלה כי בחולים עם דליריום ותהליכי דמנציה חלה ירידה שנתית במדד מיני מנטל שהייתה מהירה יותר ב-0.72 נקודות, בהשוואה לביקורות תואמות בגיל, מין ורמת השכלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במהלך הידרדרות קוגניטיבית במבוגרים, דליריום הינו תהליך בלתי-תלוי לתהליכים נוירו-פתולוגיים אופיניים לדמנציה.

JAMA Psychiatry. Published online January 18, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה